Den nye, lavbygde semitraileren har typebetegnelsen NN-252. Den har en utvendig lengde på 13.600 mm, som kan økes med ytterligere 4.500 mm i intervaller på 500 mm. Videre kan bredden økes fra vanlig 2.550 mm til 3.000 mm. Breddeutvidelsen skjer som standard manuelt, men hydraulisk bredding kan leveres som ekstrautstyr. Det gjelder også kjørebroene.

De hydraulisk opererte kjørebroene kan også leveres i avtakbar utførelse på hurtigkopling. Det er praktisk hvis semitraileren skal brukes til annen transport. Fremre aksel er løftbar, mens bakre aksel er friksjonsstyrt.

Men tanke på transport av høye maskiner eller annet høyt utstyr er det viktig med lavest mulig planhøyde. På NN-252 er planhøyden på nedre plan i kjørestilling 940 mm med dekkdimensjonen 255/60R19,5. Øvre plan har hjullummer beregnet for lange maskiner med store hjul. Kjørebroene til øvre plan er plassert i hjullommene når de ikke er i bruk.

Den nye semitraileren er på ingen måte låst til maskintransport. Den har også containerfester for 20 og 40 fots containere. Videre leveres den med stakehylser og staker. Mange surrefester gjør det enkelt å sikre all slags last på en enkel og sikker måte.

Den aller første NN-252 er levert til S. Blomquist Entreprenad AB like utenfor Vara i Sverige. Utviklingen av maskin-semitraileren har skjedd gjennom et samarbeid mellom dette selskapet, Istrails svenske datterselskap Istrail AB og Istrail-fabrikken i Polen.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!