Først mandag 24. august var samferdsel tema på NRKs valgsending. Det ble en underlig debatt der NHOs representant satt småflirende og snakket varmt for køprising rundt storbyene. Samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) var mest opptatt av regjeringens storsatsing på jernbane (hvor er den satsingen?). Byrådsleder i Oslo, Erling Lae (H), avviste ethvert forsøk på køprisings-frieri så lenge kapasiteten i kollektivtrafikken rundt Oslo ikke er bygd ut. (I beste fall kan strekningen Oslo - Ski med dobbeltspor stå ferdig en gang rundt 2020, mange tiår etter at den opprinnelig skulle ha vært på plass. Dobbeltspor gjennom hele Østfold må trolig vente et par tiår til).

Det hører med til historien at samferdselsdebatten ble avløst av en mye mer interessant fengselsdebatt der det for en gangs skyld ikke var politikere, men en innsatt som hadde de beste innleggene. Det er ikke ofte Per Sandberg blir svar skyldig, men i Oslo fengsel fikk han passet sitt påskrevet - og vel så det.

Da går det an å spørre hvorfor veibruker- og veibyggerorgansiasjonene ikke er mer i vinden.

Sitter de musestille, og stoler på at politikerne ordner firefelts motorveier over hele landet etter valget?

Nei, de har et slags valgkampopplegg de også.

Problemet er at det nesten ikke er noen som har hørt om det.

Tidligere i år gikk 16 norske organisasjoner, fra Trygg Trafikk til Asfaltentreprenørenes Forening, sammen om Veivalg 2009. En flott brosjyre, som inneholdt "folkets veikrav" ble trykket og presentert og det ble lovt tett oppfølging av partiene og stortingskandidatene i valgåret.

Allerede nå kan vi slå fast at dette tiltaket ikke ble noe annet enn et skudd i mørket.

Går du inn og "googler" Veivalg 2009 i dag står Opplysningsrådet for Veitrafikken øverst på lista. Det er en av de 16 organisasjonene som er med i Veivalg 2009. På deres hjemmeside var toppnyheten 21. august en sak om personbilsalget i juli og dessuten en sak om at de har flyttet hovedkontor - og skiftet telefonnummer.

Hjemmeside nummer to på lista tilhører Norges Automobilforbund (NAF), organisasjonen med 750.000 medlemmer som aldri har vært noen stor pådriver for bedre veier i Norge. De er registrert med et oppslag fra mars i år om Veivalg 2009, der det så flott heter at de nå er klare til skikkelig innsats for veisaken frem mot valget.

Har vi hørt noe siden fra NAF?

Hjemmeside tre tilhører Den Norske Turistforening. De er ikke medlemmer av Veivalg 2009. Og da skjønner du sikkert tegningen.

Hva er så "Folkets veikrav"? I brosjyren er punktene listet opp etter tur: Veiene skal være gode, veiene skal være sikre, veiene skal være godt vedlikeholdte, veiene skal utvikles med hensyn til miljø og veiene skal ha god fremkommelighet.

Politikerne kan være skjønt enige om alle disse kravene, uten at vi ender opp med noe annet enn omtrent det samme som bevilges i dag til ett av Europas mest nedslitte, trafikkfarlige og underdimensjonerte veinett.

Uansett så må et eventuelt "Veivalg 2013" inneholde noe helt annet og mer kraftfullt for at vei skal bli en viktig sak i den neste valgkampen.

Gjerne en "innsatt" eller flere. Hva med lastebilsjåfører som har opplevd tragiske hendelser, familier som har fått sine kjære revet bort i meningsløse ulykker der veistandarden har vært hovedårsaken?

Alt er bedre enn dresskledte kællær og kvinnfolk rundt et bord. Det blir det ikke bedre veier av.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!