Ikke et stygt ord om sort metallic, XXL-logoer eller karikerte kengurufigurer på førerhytta. Det er bare det at vi har sett så mange i denne versjonen at det var en lettelse å oppdage en "sivil" Volvo XXL.

Første gang vi så den var i Stavanger her om dagen. "Sjå der! En XXL i firmafarger", utbrøt Frode da en lekker XXL fra Omdal Transport passerte oss utenfor Shell på Forus.

Nå har vi sett den igjen. Sjåfør Fredrik Jonssen tok nemlig pausa si ved Høvåg, og vi var ikke sene om å be om et bilde. Bak bilen hang for øvrig en åpen jumbotralle med to enorme steinblokker på henholdsvis 11 og 18,4 tonn, forskriftsmessig sikret med grove kjettinger og oppstempling.

- Det er helt konge å bo i denne bilen. Kan bare legge meg i den ekstra brede senga, slå på stereoen via fjernkontroll, og slappe av. Dessuten har den jo ekstra god plass i oppbevaringsrommene under køya. Jeg spøkte med Volvo-selgeren og sa at jeg kunne stable stakene under der. Det syntes han ikke var noen god ide, sier Fredrik med et smil.

Bilen, en Volvo FH16 XXL 660 hk, var for øvrig utstyrt med I-shift. Fredrik hadde aldri kjørt I-shift før, men som han sier selv; "Jeg har blitt rimelig god venn med den kassa i løpet av de to månedene jeg har kjørt den".

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!