Men tro ikke at Ove bare pusser og gnikker - nei denne bilen brukes. På de to månedene han har brukt bilen har den rullet 30.000 km!

Det er svært ofte eiere av Scaniaer og Volvoer som for oppmerksomhet rundt sine ekstra fine biler. Årsaken er såre enkel; det er de to merkene det er mest av på norske veier, dessuten har jo ett av merkene markedsført seg tungt som "King of The Road" og bilen med V8-status. Det er bare det at også Mercedes-Benz Actros kan skryte av en fet V8 mellom rammevangene. Det er bare det at de ikke har vært spesielt aktive i å fortelle det til noen. Da er det fint at de har kunder som Ove Weaas (35). Han har nemlig "begått" Actros nummer to, og resultatet har blitt meget vellykket.



Blue Pearl

Blue Pearl er en Mercedes-Benz Actros II 2560 6x2 med det største Megaspace førerhuset, helluftfjæring og utstyrt med den nye Powershift-kassa.

- Navnet på bilen har jeg tatt etter lakkfargen som egentlig heter "Dark Blue Pearl". Den samme fargen har jeg for øvrig på en fin Chevy Van jeg har hjemme. Jeg er ganske så fornøyd med bilen, men det er alltid noe småtteri jeg kan endre på. Det var nettopp derfor jeg valgte å tape dekoren i stedet for å lakkere. Plutselig får jeg lyst til å endre noe og da er det mye enklere når jeg har brukt tapedekor. Det er for øvrig firmaet Skilt og Reklame på Kløfta som har stått for den jobben, forteller Ove Weaas, bileier og fast sjåfør på bilen. Han legger til at tiden ikke alltid strekker til. Han skal jo rekke å kjøre lastebil også, noe det ser ut til at han klarer. Da jeg fotograferte bilen var den på dagen to måneder gammel og hadde allerede 30.000 km på telleren. Ove er innehaver av Weaas Transport på Jessheim, og firmaet har to biler. I tillegg til Oves Actros kjører broren Øystein (27) en Scania P380 liftdumper for Ragn-Sells. Den bilen skal også være ekstra fin.

- Broren min er like opptatt av bil som det jeg er, og minst like pirkete med lastebilen. Dessuten er han utrolig flink og arbeidsom, forteller Ove.



Hjelp og støtte

Ove har hatt mange idéer rundt den nye bilen, og oppbyggingen har foregått i Padborg, nærmere bestemt hos I.M. Jensen & Noer AS, som har gjort en kjempejobb. Ove har latt danskene ordne det meste, derfor er han ikke sikker på hvilken lakkerer som har stått for "malingen" av bilen. Den lekre innredningen er det Autopolstring i Padborg som har stått for. Her går det i lekker knappstoppet skinn i beige, mens plysj i blått bryter fint med det beige. Også deler av dashbord er kledd med samme blå stoff, mens gulvet er i rutete skinn i beige. Setene er også kledd med de to materialene. Ellers er jo Actros utstyrt med "stjernehimmel" i form av blå dioder, i tillegg er det montert enda flere dioder i smårom i dashbordet. Over frontruta er lukene gjort større og også disse er kledd i skinn. Undersiden av den øverste køya er for øvrig utstyrt med en solid forniklet Mercedes-stjerne.

- Jeg vil gjerne berømme Mercedes-Benz-forhandleren på Lørenskog, og ikke minst selgeren Geir Bakken. Maken til service og oppfølging skal man lete lenge etter. Jeg fikk til og med låne en varebil gratis av dem da jeg skulle ned til Padborg med litt utstyr som skulle monteres på bilen. Ellers har det vært enestående service fra blant annet Trux Norge og ikke minst påbyggeren i Danmark, forteller Ove.



Utvendig

At Ove har hatt mange tanker rundt hvordan bilen skulle bygges opp er det ingen tvil om. Ta en detalj som solskjermen. Den tilhører faktisk første generasjon Actros, men Ove så raskt at med den skjermen kunne han skape inntrykk av en lavere bil.

- Jeg kjøpte en solskjerm av den forrige typen, som så ble montert lavere enn originalt. Dermed skapte jeg et inntrykk av at bilen har en lavere frontrute. Blir et tøffere stuk på den måten, sier Ove etterfulgt av en god latter. Han ler i det hele tatt mye, den godeste Ove. Ser ut til at han har verdens beste jobb, ja trolig er det en livsstil også for ham. Han har i hvert fall lagt ned mye av seg selv i Blue Pearl. Utstrakt bruk av lysdioder er en annen detalj. Blant annet ønsket han ikke oransje sidemarkeringslys bak på trekkvogna. I stedet har han felt inn tre oransje lysdioder i hver av "gummikøllene" bak. Lekkert og funksjonelt. Lekkert og funksjonelt er også påbygget der blant annet AdBlue-tanken er diskret bygget inn. For ikke å snakke om de lekre kjettingkassene som er spesiallaget for å passe mellom drivhjul og løpeaksel.

- Jeg har ikke brydd meg om å lage noe fett eksosanlegg. Vil egentlig ikke ha så mye lyd. Men nå lurer jeg på å føre eksosen ut i to blanke stusser på siden her. Tror du ikke det blir tøft?, undrer Ove. En annen investering han ikke kan få fullrost er det takmonterte klimaanlegget som kjøres uavhengig av motoren.

- Som å sove i en lugar på et skip, er Oves karakteristikk, før han legger til at han synes taket utvendig ble tøffere med "klimaboksen" montert.

- Få med en ting til da. Jeg kjører vanligvis ikke lastebil i stripete dressbukse, vi er ikke jålete fordi om vi kjører Mercedes. Det er bare det at jeg var med på Bertel O. Steens arrangement i Spektrum i går kveld, og har ikke vært hjemmom og skiftet ennå. Trives egentlig best i olabukse, t-skjorte og tresko jeg, avslutter Ove Weaas, lastebileier med sans for perler - blå perler.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!