Den nye bilen er bygd for allsidig kjøring når det gjelder brøyting, anleggs-virksomhet og massetransport. Dumperkassen fra Zetterbergs har sidomatic og er dermed enda mer anvendelig enn en standard dumperkasse. Brøytefestet er levert av Tellefsdal AS. Med en kraftig og økonomisk motor på 480 hk er bilen også godt rustet for å gå med tilhenger. HydroDrive utkoblingsbar hydrostatisk forakseldrift, noe MAN er helt alene om å levere, gir kjøretøyet ekstra god fremkommelighet under alle forhold, enten det nå er på glatt underlag eller ute i terrenget. Med langt L-førerhus har bilen i tillegg glimrende hvile- og sovemuligheter, når det måtte være nødvendig.

Stig Joar Grøndal forteller at bilen normalt går i Østerdalen, men fleksibiliteten i firmaet gjør at bilen kan settes i transport nær sagt hvor det måtte være. Normalt er det broren Jørn som er sjåfør på bilen. I tillegg til den nye MAN TGS har firmaet ytterligere to MAN, fortelles det i en pressemelding til tungt.no i dag.

Stig Joar Grøndal er tredje generasjon lastebileier i et firma som ble startet av hans bestefar så tidlig som i 1927. Han forteller at siden 1969 har firmaet kun kjørt MAN. Dette ble selvsagt feiret på behørig vis hos MAN Last og Buss AS på Rudshøgda i Hedmark da bilen ble overlevert tidligere i sommer. - Noe skjer det med alle biler, men i det store og hele er vi godt fornøyd, og MAN har vist seg å være velegnet i vår virksomhet, avslutter Grøndal.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!