Erlend Midtun, Øyvind Røknes, Andre Markussen og Geir Pedersen har dratt det tyngste lasset med å tilrettelegge alt før Nord-Norges transportmesse gikk av stabelen siste helgen i mai. Vi drar dem ut fra seiersfesten for å oppsummere litt. Slitne, lykkelige og kanskje ikke helt bevisste på hva de egentlig har gjort, forteller de fire om arbeidet de har lagt ned.

- Dette er storveis, begynner Erlend, som er formann i klubben.

- Det har vært alvorlig mange folk involvert i denne prosessen. Klubben har 67 medlemmer totalt og rundt 50 betalende, og av dem har mesteparten vært involvert og gjort en kanonjobb det halve året vi har holdt på med forberedelsene.

Innbydelsene ble sendt ut i november. Harstad sjåførklubb arrangerte også for to år siden en utstilling, men i forhold til det de avviklet i år, kan det ikke sammenlignes.

- Vi arrangerte en utstilling den gang som skulle bestå av lokale transportører, men det ble da som nå mye større enn vi hadde tenkt. Det har vokst over alle forventninger og ballet på seg hele tiden, sier en fornøyd formann.

- Flere bedrifter sørfra snappet opp at vi skulle ha messe og meldte sin ankomst. De aller fleste utstillerne har reagert veldig positivt på at dette har vært en dugnad. Vi har ikke flydd rundt i dress og slips her oppe. Vi tjener heller ikke penger på dette. Vi gjør det kun ut fra egen interesse, fastslår Geir. Jeg spør hva som driver dem til å ta i gang med noe så krevende som en transportmesse. Svaret kommer unisont: - Interesse og galskap! Det var det samme som drev oss da vi startet klubben i 1995. Det handler om samhold og kameratskap. Om du er sjåfør eller ikke er ikke det viktigste. Interessen for transport er det avgjørende. Selv er jeg avdanket sjåfør, men syns det er flott å fortsatt være i miljøet og få vite hva som skjer, mener Geir.





Overskudd



Klubben har tatt i bruk sin tredje buss siden starten. Den eier medlemmene andeler i og står fritt til å bruke, med den tradisjonelle turen til countryfestivalen i Leknes som årets høydepunkt. Da drar klubben med følge på den årlige turen for klubbens penger. På samme måte har lavkost og spleising vært ideen for messa også.

- Det blir jo selvsagt noen kroner igjen, men alt er lagt opp for å holde minimumspriser. Da vi arrangerte for to år siden visste vi knapt hva budsjett var engang. Men jeg la frem et regnskap som viste 30.000 kroner i pluss. Det ga oss et fantastisk løft, sier Geir, som altså er kasserer i klubben. Dugnadsgjengen lærte også at utstillere måtte ha beskjed høsten i forveien, for å kunne budsjettere inn en utstilling neste sommer. De skjønte også relativt raskt at konseptet fra forrige gang med ansvar for grillmat til publikum og fest i en garasjehall, ikke ville strekke til.

- Jeg fikk frysninger da jeg første gang fikk se summen for å leie idrettshallen og området rundt her vi er nå, men det roet seg fort da svarene fra alle som ville komme tikket inn på mail, sier Geir med et stort smil. Sjåførklubben bestemte seg raskt for å trø til og ta det helt ut. Alt som hadde med mat og servering å gjøre ble satt bort til andre, så det slapp de å tenke på. På skjemaene som ble delt ut til utstillerne, ble det kun etterlyst øltelt, noe de lover vil være på plass neste gang.





Plasskrevende



De fire karene diskuterer litt seg imellom hvor mange av medlemmene som har sjåførjobben som yrke. De lander på av hoveddelen fortsatt har veien som arbeidsplass, selv om en del av medlemmene har gitt seg i aktiv kjøring. På messa ble det i tillegg rekruttert 18 nye medlemmer til klubben.

- I starten var det vel bare sjåfører og bileiere som visste om klubben, men nå er den mer og mer kjent utad, fastslår Erlend.

- Vi har hatt noen suksesser som har blitt lagt merke til. Både NM i presisjonskjøring, utstilling og nå messe. Vi har til gode å gjøre noe galt. Vi har vært nøkterne og aldri gått på noen blemme. Geir skyter inn at forrige utstilling representerte tre ganger så mye arbeid for den enkelte. De lærte mye av den. Nå gjelder det bare å ikke bli for store.

- Heldigvis kan vi begrense størrelsen på dette selv. Men det er litt både og. Vi ser at de fleste utstillerne vil komme til å øke plassen til neste gang. Mange av dem bommet totalt denne gangen, mener Geir. Årets messe ble avviklet på 8500 kvadratmeter. Men kommer en importør med en karavane i dette tidsrommet, kan det bli plasskrevende. Ikke minst er forventningene til en oppfølger nå vesentlig større enn noen av dem har vært borti tidligere. Mange av de rette menneskene var i Harstad og fikk ta del i årets suksess. Klubben blir ikke for høye på pæra av den grunn.

- Vi syns det er viktig at vanlige bruksbiler er like velkommen som forhandlerene. Mange bileiere og sjåfører hadde pusset og gnikket til den store gullmedaljen for å komme hit. Alle som en var storveis fornøyd med å komme hit. En av bileierne ville sponse oss i tillegg til å stille ut. Han tok med seg alle sjåførene til messa, smiler Geir.





Lite søvn



Messa i Harstad lokket til seg publikum helt fra Tromsø i nord til Fauske i sør, så de har virkelig satt byen på kartet. På samme måte har de satt Nord-Norge på kartet hva transportmesser angår. Media fattet interesse, både gjennom aviser og TV, så budskapet har de fått ut.

- Vi fikk laget en plakat i forkant som vi spredte på mail og som ble hengt opp på "alle" dieselpumper mellom Oslo og Harstad. Når drøyt 2000 mennesker tar turen innom, så har vi nådd frem, mener Erlend. Han legger ikke skjul på at dette har tatt mye tid og at samtlige nå lider av søvnmangel. Øyvind er en av dem som har gjort mest i forkant for å holde kontakten med utstillere.

- Jeg har jobbet med dette hver dag siden mars, innrømmer han. Han fikk jobben fordi han hadde best tid og er kanskje den som opplever størst vakuum nå når alt er over. Mange av de andre har stressende jobber i tillegg og måtte sette av kvelder og helger for å komme i mål. Da er det godt at alle familiene stilte velvillig opp. Både ektefeller, samboere og unger har tatt del i forberedelsene på hvert sitt vis.

- Få med at denne klubben er den mest fantastiske jeg har vært med i. Her er det 90 prosent oppslutning uansett hva som skal gjøres. Tirsdag er fast klubbkveld og passer det for sjåfører som leser dette, så er de hjertelig velkommen til å besøke oss om de er her i byen, sier de fire representantene for Harstad sjåførklubb. Gjestfriheten går vi god for. Vi har til gode å finne maken. Og neste år kan det hende Harstad slår til med NM i presisjonskjøring igjen. Ingen hvileskjær i sjåførklubben altså. Og hvorfor skal de det, når alt de tar i blir suksess?

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!