Vogntoget består av en MAN TGX 26.480 med Istrail plattformpåbygg og en to-akslet Istrail-kjerre med tilpasninger for landbruksmaskiner. Bilens påbygg har brønner for store maskinhjul foran drivakselen. Dermed kan man redusere totalhøyden under transport. Brønnene blir tettet igjen når de ikke er i bruk. Både på bil og henger kan påbygget breddes til maksimalt 3.000 mm.

Den to-akslede hengeren er videreutviklet fra Istrail program av maskinhengere. Kjørebroer i aluminium i kombinasjon med en nedskrådd bakre del og luftfjæring med hev og senk gir liten påkjøringsvinkel. Med støtteben både foran og bak står hengeren meget støtt og sikkert også ved påkjøring av tyngre maskiner. Med lav konstruksjon og 17,5 tommer hjul er det oppnådd en totalhøyde i kjørestilling på bare 885 mm.

Fronten av hengeren er konstruert omtrent som en biltrailer, med hengerfestet plassert langt innunder bilen og hvor avrundet bakende på bilen og tilsvarende front på hengeren gir minst mulig lysåpning mellom bil og henger. Dermed kan maskiner enkelt kjøres inn på bilen over hengeren. Ved å heve bilen i forkant og senke den bak på luftfjæringen, samt tilsvarende heve hengeren på luftfjæringen, kan maskiner kjøres rett inn på bilen, som derved ikke trenger egne kjørebroer.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!