Det var nok over normalen, hva angår mengder med krom og herlig motorlyd. Dette selv for en by som Halden. På nederste gressmatta hadde veteranlastebiler, pickupper og amerikanske trekkvogner stilt seg opp. Lenger oppe hadde Mustang eierne møtt opp i hopetall og overalt ellers på festningen var det amcars, veteranmopeder og motorsykler. En herlig dag!

Vi fikk et gjensyn med mange flotte veteran lastebiler, blant dem Evensen-bilen, Scania Vabis LS 76 Super, som vant to priser. Vi så også Tore Halls Ford Transcontinental i hyggelig camp sammen med nabobilen. Odd Ekeberg tok turen og tok en pokal i klassen for veteran lastebiler. Det ble delt ut priser for US Truck, Pickup, Veteran Lastebiler, Spesialpris, Best In Show og People Choise.

A Proud American

Arnt Helge Nilsen er den stolte eier av ikke bare denne, men tre amerikanske vogner. Som maskinentreprenør bruker han de til å trekke maskintraller, i tillegg har han en Kenworth dumperbil som kjører daglig. Jeg er jo Kenworth fan og "A Proud American" smiler han, så den drømmen har jeg hatt lenge. Arnt er imponert over hvor driftsterke bilene er. Den røde bak meg har gått 3 millioner km og er fortsatt utrolig deilig å kjøre. Mitt inntrykk er at de faktisk går lenger uten driftsstans forklarer han.

Trainhorns !!

Om Per Ove Klemetsen i sin Peterbilt har hatt problemer med at folk ikke flytter seg når han kommer kjørende, vet vi ikke. Uansett har han montert Trainhorns på sin råstilige Peterbilt 379 og ga en kjapp demo i det han presenterte doningen. Undertegnede fikk bakoversveis og lyden kom drønnende tilbake som ekko mellom festningsmurene! Tøft!

Powered by Cummins

Jan Hansens Kenworth W 900 L fra 1990 blir lagt merke til. Her snakker vi om en skikkelig strøken bil med custom lakk og mye krom. Bilen har en motor fra Cummins, noe man får opplyst av å se bak på hytta. Innvendig er hytta en perle i seg selv. Her er det skinn og alt utstyr, i tillegg til størrelsen som er ganske respektabel. Inngangsdøra stod åpnet på treffet, men ingen våget seg inne av den grunn. Hagla var plassert diskret midt i åpningen og under dørlista stod det; "Trucks are like wives, if it aint yours Dont Touch!" Grei beskjed egentlig.

Tommys Tømmerbil

Tommy "veteran" Olsen fra Halden møtte opp med en nydelig Scania 140 fra 1974. Han har restauret den og bygget den om sammen med en kompisgjeng, resultatet var imponerende. Det syntes juryen også som tildelte han andreplassen i klassen veteran lastebiler.

Det er opprinnelig en 1974 modell som gikk som skapbil fra 74 til 84. Vi har jobbet med prosjektet i ca to år nå, tømmerkloa er også jobbet mye med. Det er en 6,5 tonmeters kran av den gamle typen hvor man sitter ute i vær og vind. Ble det skikkelig drittvær, lærte sjåføren bare å laste tømmer raskere, smiler Tommy. Motoren er en 14 liters V8 på 350 hester som jo var ganske gromt den gang. Og da undertegnede fikk høre den grove motorlyden og den herlige plystringa fra eksosen var det bare å innrømme at det fortsatt er en grom motor! Vi gleder oss til å se den i aksjon igjen.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!