23948sdkhjf

NTF mobiliserer mot "tuseneurosjåfører"

Transportsektoren opplever stadig flere henvendelser om lave lønninger. I et intervju med Nationen sier Geir Kvam at tendensen er bekymrigsfullt økende.

Mens landbruket og byggebransjen har vært i søkelyset for underbetaling og dårlige arbeidsforhold, har transportsektoren fått mindre oppmerksomhet.

Nå varsler Transportarbeiderforbundet kamp mot de samme tendensene, etter at de opplever å få stadig flere henvendelser om dårlige arbeidsforhold.

300 kroner i døgnet

Forbundssekretær Geir Kvam i Norsk Transportarbeiderforbund sier til Nationen at han er bekymret over utviklingen han har sett i transportsektoren det siste året.

- Spesielt det siste halvåret har vi fått flere konkrete henvendelser om østeuropeere som jobber for svært lav lønn. Jeg har selv mottatt telefoner fra anonyme sjåfører som spør om det er lovlig i Norge å jobbe for 300 kroner i døgnet, sier Kvam.

Mistenker prissamarbeid

Ifølge Kvam tyder telefonene på at omfanget er relativt stort.

- Det virker også som om det er opprettet bemanningsbyråer i østeuropeiske land som samarbeider med norske bedrifter, men vi må jobbe med det for å finne ut om det er korrekt. Dette er ikke ulovlig i seg selv, men problemet blir om disse formidles på slavekontrakter, sier han.

- Det siste året har «tuseneurossjåfører» blitt et nytt uttrykk innad i bransjen, forklarer Kvam.

- Vi har funnet ut at hvis de er heldige, tjener de 1000 euro i måneden i lønn, det er mindre enn en tredel av en norsk sjåførs lønn.

- Vil komme for fullt

Håkon Willerud er seniorrådgiver i Arbeidstilsynet og jobber med tilsyn mot transport og landbruk. Han mener problemene i transportbransjen snart vil komme for fullt i den offentlige debatten.

- Hva slags type transport er det snakk om?

- Det er i langtransport en antar at det er verst. Det er vesentlig østeuropeiske sjåfører som kjører mye og bor i bilen. Konsekvensen er sosial dumping, sier Willerud.

Få organiserte

Kvam mener de har en helt annen utfordring enn innen bygg- og anleggssektoren.

- Vi har en svært lav organisasjonsgrad sammenlignet med andre yrker i transportsektoren, som buss og lagerarbeidere. Bare 10-20 prosent er organisert ute på veiene, og det gjør det vanskeligere å få fanget opp dårlige arbeidsforhold gjennom tillitsvalgte. Transportbransjen er en stor bransje med 30.000 arbeidssjåfører og er i tillegg veldig uoversiktlig med massevis av firmaer, sier Kvam.

- Landbruket og byggebransjen har opplevd at arbeidere som er villige til å jobbe for lave lønninger konkurrerer ut andre arbeidere og firma som ønsker å betale etter norsk standard. Er sosial dumping blitt et problem i transportsektoren?

- Vi hører snakk om at sjåfører får beskjed om at de får finne et annet yrke hvis de ikke vil jobbe for lav lønn. Dette er en cowboybransje i beste betydning, mener han.

Kvam vil sette ned en arbeidsgruppe med Arbeidstilsynet, Statens Veivesen og Norges lastebileierforbund.

- Når vi har gjort det, må vi jobbe opp mot det politiske miljøet. Vi har også begynt å ta de aller første telefonene til LO sentralt, sier han.

Kvam vil så fort som mulig kalle inn til et møte etter ferien er over hvor de blant annet vil diskutere om de skal gjennomføre stikkprøvekontroller på veiene.

Umenneskelige forhold

- Sjåfører som kjører over tiden vil bli tatt på lik linje hvis dem har brutt bestemmelsene, men det totale hviletiden som er skremmende her. Hvor mye hvile får man totalt. Å sove i bilen er det mange som gjør, men hvis det er det eneste hvilestedet over lang tid, og ryktene om de som ikke får ta en dusj på 14 dager stemmer, er det skremmende.

- Trafikksikkerhet påvirkes like mye av de sosiale forholdene, sier Kvam.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.093