Sist uke kunne Scania legge dystre tall på bordet. Tapene i andre kvartal beløper seg til SEK 181 millioner kroner.

Dette er det dårligste resultat for lastebil- og bussprodusenten siden 1993.

Nettoomsetningen gikk ned med 34 procent til MSEK 30 288 (45 885)

- Året er ikke slutt enda, understreker administrerende direktør Leif Östling i en kommentar til svenske medier.

- Lavkonjunkturen slår hardt til mot transportbransjen, dette merker vi ved at transportører ikke er like investeringslystne som tidligere.

Ordretilgangen første halvår viser en tilbakegang på over 60 prosent.

Tallene er

1. halvår 2009: 14 284

1. halvår 2008: 37 255

2. kvartal 2009: 8 223

2. kvartal 2008: 17 029

Östling konstaterer at de største nedgangene er i Syd- Europa, mens de nordiske markedene viser en noe lysere utvikling.

- Sydamerika er litt bedre enn forventat og i de asiatiska landene har økonomiene kommet raskt tilbake.

Tallene over nyregistrerte lastebiler over 3,5 tonn her i landet viser følgende tall fra Opplysningskontoret for veitrafikk AS per 20. juli (fjorårstall i parentes):

Scania 852 (1057), Volvo 555 (1045), Mercedes- Benz 358 (575), MAN 322 (358).

- Vi er i nærhetn av bunnen når det gjelder etterspørsel, sier Leif Östling. Han ser ingen store forandringer i markedssituasjonen under det kvartalet vi nå er inne i.

- Man må se ordetilgangen mer som en normalisering under en lavkonjunktur, sier han.

Nesten 4000 mindre stab

Scania skal fortsette å minske kostnadene. Siden i fjor høst har 3.900 medarbeidere forlatt konsernet, i juni ble det innført firedagersuke for 12000 ansatte i Sverige.

Östling regner med at disse reduksjonene skal rekke for å ha etgrep om utviklingen, foreløpig.

- I år gjør de det. Mot slutet av året håper vi få bedre grep om hvordan det ser ut nesta år. Dette er de store spørsmålene nå: Hva hender i 2010 og 2011...

Noen lysere tall

Leif Östling er tilfreds med at lagersituasjonen er under kontroll og at man har et positiv cash flow. Det forhindrer eventuelle dyre låneopptak.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!