- Det er tid for å tenke hvordan vi lokalt kan bruke naturgass som drivstoff, mener fylkesvaraordfører Svein Atle Roseth (KrF).

Roseth ser muligheten for å lage atskillig mer ut av en gassterminal i Molde enn bare en fyllestasjon for gass til ferjene.

- Vi må begynne å ta hand om gassen lokalt. Klarer vi ikke å tenke i nye baner, er det skamlaust, sier Roseth til Romsdals Budstikke.

Fylkesvaraordføreren liker planene han hører fra ferjeselskapet Fjord1 MRF som har inngått avtale om å kjøpe Bolsønes Verft-området. På området skal det lages en fyllestasjon for gass til de nye gassdrevne ferjene som skal settes inn i trafikk mellom Molde og Vestnes neste år.

- Vi bør komme sammen og tenke større. Vi bør se gassmulighetene i en større sammenheng. Det er ingen grunn til at Molde ikke skulle kunne gjøre som andre byer i Europa; ta i bruk gass som drivstoff både for busser og biler, i tillegg til skip.

- Jeg ser muligheter for at bussene i Molde-området skal kunne kjøres på gass. Et annet eksempel: Timeekspressen passerer rett forbi Bolsønes- området hele dagen; både nordgående og sørgående buss. Der burde passe ypperlig for tanking av gass. Og drosjene i Molde burde oppmuntres til å kjøre på gass, mener Svein A. Roseth.

- Lønnsomt for eierne

Han er klar på at det må lønne seg for drosjeeierne og busselskapene å bytte ut diesel med gass.

- Det må være en miljøgevinst for den som går over til gass, sier Roseth.

Gulrota er det staten som sitter med. Under seminaret om samferdsel, arrangert under Moldejazz sist fredag, avslørte SV-politikeren Hallgeir Langeland at Regjeringen tenker å øke premieringen av miljøtiltak som kommer kollektivtrafikken til gode, til rundt 640 millioner kroner i kommende stortingsperiode.

Ikke bare storbyene

Dette er god musikk i KrF-politiker Roseths ører:

- Når Regjeringen snakker om så store beløp til miljøtiltak, kan det åpne for flere titalls millioner kroner til fylker som satser bevisst på miljøretta kollektivtiltak. Jeg mener at Molde, i samband med fyllestasjon for gass til ferjene, bør lage et større miljøprosjekt. Vi bør ha like gode muligheter for å hente millioner av kroner fra statens premiering til Molde. Ikke bare storbyeneskal ha smile miljøpremieringer, mener Roseth.

- Over fra festtalene

- Hvor langt fram i tida ser du før gass kan brukes som drivstoff både på ferjer, busser og drosjer?

- Går vi fem til 10 år fram i tid, vil gassdrevne motorer være en realitet i mange norske byer. Vi har sjansen til å være tidlig ute med å lage en gassterminal i Molde. Fylket gir drosjeløyver, og vi legger ut busskjøring på anbud. Ved neste korsveg har vi muligheten til å legge som forutsetning at bussene og drosjene skal bruke gass, og la det være lønnsomt for eierne. Vi må ganske enkelt komme oss videre fra festtalene og over til praktisk handling med å ta i bruk gassen, mener Svein Atle Roseth.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!