Under en rast på Strandlykkja i Stange, ble en tankbilsjåfør ranet ved at han ble oversprøytet med pulver fra et brannslukningsapperat

NTF krever at kampen mot landeveisrøveri trappes opp.

Store politistyrker er jakter nå på en mørkeblå rumenskregistrert Audi stasjonsvogn.

Stakk av i mørkeblå Audi

- Det vært et ran av en tankbilsjåfør som skulle stoppe på en rasteplass på E6 i Stange kommune, sier operasjonsleder Morten Bjerkestrand ved Hedmark politidistrikt tungt.no.

Det er usikkert hva ranerne har fått med seg.

- Vi etterlyser en mørk blå Audi stasjonsvogn, formentlig utenlandskregistrert. Den fornærmede sier den hadde landskjennetegn RO som er Romania, sier Bjerkestrand.

Jakt med helikopter

Politiet satte inn alle tilgjengelige ressurser for å finne ranerne. De har også brukt et politihelikopter i jakten. De vet imidlertid ikke hvilken retning de stakk av.

- Det eneste vi vet er at de skjedde på nordgående rasteplass, så man kan anta at de har dratt nordover, men det er jo ikke sikkert, sier Bjerkestrand.

Tankbilsjåføren som ble ranet er ikke alvorlig skadet, men hadde vondt i øynene på grunn av pulveret. Mannen er fraktet til Elverum sykehus for kontroll.

- Vi må ha flere truckstops

- Vi har sendt ut en påminnelse til våre sjåfører om å være årvåkne og følge nøye med på hva som rører seg langs bilen, sier Ørjan Bråthen hos Martinsen Transport på Lena til tungt.no. Martinsen er en av de største på tanktransport her i landet.

- Det er skremmende når du får det slik inn på livet, men det bunner vel i grunnen i en ting: Manglende fasciliteter til å stoppe og hvile forsvarlig. Vi har tenkt på om vi skal sende ut lister over hvilke steder vi kan anbefale og hvilke steder man bør holde seg vekk fra. Samtidig skal dette passe med lasting, lossing, kjøre- og hviletid osv.

- Truckstops hadde vært løsningen?

- Ja, det hadde nok dempet den skremmende utviklingen noe. Spesielt for våre biler, som er underlagt ADR- bestemmelsene, hadde det vært betryggende dersom myndighetene hadde tenkt sikkerheten til sjåførene og sørget for utbygging av et forsvarlig nettverk av truck-stops.

Krever overvåking av rasteplassene

Norsk transportarbeiderforbund er ikke overrasket over hendelsen:

- Vi har vel ventet på at dette skulle skje med den utviklingen som har vært langs veiene. Sånn kan vi ikke ha det, sier Terje Bjørge Paulsen i Norsk transportarbeiderforbund.

Han etterlyser tiltak fra regjeringen:

- 24 timers video- overvåking over der vi utfører vår pålagte hvile, som faktisk regjering og myndigheter har pålagt oss å gjøre, krever Paulsen.

Sjåføren blir nå tatt hånd om av helsepersonell. Det er foreløpig ikke kjent om ranerne utøvet annen vold mot offeret.

Landevegsrøvere er et forholdsvis ukjent fenomen her i distriktet, men bilister er blitt ranet flere steder i landet tidligere i sommer.

I juni gikk politiet i Bergen ut og advarte mot en rumenske landeveisrøvere som herjet i Hordaland. Også i Østfold ble folk ranet langs landeveiene i juni, på henholdsvis E6, riksveg 109 og riksveg 110. Her ble bilistene lurt til å stoppe ved at ranerne tilsynelatende hadde problemer med bilen og trengte hjelp.

Ranerne kan også gå mer drastisk til verks med å knuse bilruter for deretter å tilby seg å hjelpe. Det er heller ikke uvanlig at de bulker bilen de har tenkt å rane, for å få sjåføren til å kjøre til siden og stoppe.

Politiets råd er at man ikke stanser om man skulle oppleve dette.

- Kjør sammen hvis mulig

NTF har følgende råd til sine medlemmer for å sikre seg mot å bli ranet på jobb:

Kjør og parker sammen med kollegaer så langt det lar seg gjøre, og velg parkeringsplasser med omhu. De bør helst være opplyste, bevoktede og inngjerdet om mulig.

De oppfordrer sine sjåfører til aldri å legge verdigjenstander synlig, og understreker at det er viktig å låse uansett om man bare er borte en kort tid.

Transportarbeiderforbundet advarer mot å konfrontere eventuelle ransmenn, siden de kan være bevæpnete.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!