Med seg har Volvo-importøren 7 komplette lastebiler og to store busser, bygd opp i samarbeid med bl.a. norske påbyggere. I tilegg til importørens demonstrasjonsbiler, stiller forhandlerne i hver region med sine demobiler.

- Det er lange tradisjoner i Norge for å gjennomføre Volvo-karavaner med tunge kjøretøy. Lastebiler og busser er ofte skreddersøm og det er vanskelig for forhandlere å ha hele bredden av produkter for prøvekjøring. Derfor er det viktig at det fra tid til annen gjennomføres aktiviteter som dette, der sjåfører og bileiere over hele Norge kan få prøvekjøre bilene, sier Torstein Magelssen, kommunikasjonsdirektør i Volvo Norge.

Verdens sterkeste er med

Volvo har lansert en rekke nyheter på den tunge siden første halvår. Ikke minst verdens sterkeste serieproduserte lastebil, Volvo FH16 -700, en råsterk lastebil for de tyngste oppdragene med 700 hk motor og medfet imponerende dreiemoment på hele 3150 Nm.

I tillegg har Volvo med markedets største førerhus på lastebilsiden, spesialmodellen XXL som har et førerhus opprinnelig produsert for Australia.

- Alle produktene vi har med er klare for utslippskravet Euro 5 som innføres 1. oktober, kan Magelssen fortelle.

Påbyggene er levert av SKAB, Arka, Bussbygg, Maur, Krone og Hiab. Her er både krokløftbil, tippsemi, enkel distribusjonsbil med skap, distribusjonssett med bil og kjerre samt en Citytrailer levert av Bussbygg.

FM LXL

For første gang viser Volvo en trekkvogn i modellen FM med det nye førerhuset LXL, et ekstra stort førerhus for FM-serien. Denne bilen har Volvos nye 11-liters motor på 450 hk.

Med seg på karavanen har også Volvo en utstillingshenger hvor man kan ta kunder inn og servere kaffe og noe enkelt å bite i. I denne hengeren er det også stilt ut blant annet tilbud fra ettermarkedet.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!