23948sdkhjf

Kjerringa med strømmen!

Valgår er ikke som andre år. Da kappes politikerne om det ene oppblåste forslaget etter det andre. Sommerens hittil dummeste valgflesktilbud kommer fra samferdselsministeren. Alle medier sluker tilbudet rått og uhemmet og gir Senterparti-lederen store oppslag. Har du ikke fått med deg hvorfor?

Jo, nå foreslår hun å øke vrakpanten til 40.000 blanke norske kroner! Det høres i utgangspunktet ut som en strålende idé. Dette ville jo parkere en rekke gamle og forurensende biler, og samtidig stimulere til økt salg av nye miljøvennlige og sikrere biler. Hipp hurra! Men hvor lenge var Adam i Paradis? I dette tilfellet bare noen sekunder for her kommer kravet for å få den fete vrakpanten utbetalt - man må kjøpe en nullutslippsbil, og enn så lenge betyr det elbil!!

Nå vet jeg ikke hvor mange av leserne som har erfaringer med elbiler, mest sannsynlig bare noen ytterst få. Bare de som har god råd og trenger en pendlerbil i storbyen for å kunne kjøre lovlig i kollektivfeltet til og fra jobben, eller offentlige etater eller eiendomsmeglere med behov for et miljøalibi. For den jevne norske borger er elbil intet aktuelt alternativ!

Fortsatt snakker vi nemlig om en toseters minibil med svært liten rekkevidde. Under optimale forhold snakkes det om opp til 18 mil, før det er på tide å finne en kontakt med litt energi, samt belage seg på en laaang hvilepause!

For noen år siden, da Th!nk skrøt av en rekkevidde på ca. 12 mil, utførte en tidligere kollega av meg en test av bilen i et vinterkaldt Oslo. Etter en times tid måtte vi ut og redde ham fra kulden der han stod strømløs og forfrossen etter en "joyride" på knappe tre mil! Snakk om et alternativ for den norske kjernefamilien. Gadd vite hvor mange elbiler som er brukbare for Kari og Ola Nordmann bosatt i Norkjosbotn, Hjerkinn, Aurland, Ørje eller andre plasser rundt om i landet.

Nei Liv Signe, skal dette ha noen troverdighet hos velgerne må du nok tenke i andre baner, slik man for eksempel har gjort i Tyskland. Der har de også økt vrakpanten kraftig, men her er kravet "bare" at man kjøper en ny bil. Også det gagner miljøet, stimulerer bilsalget og gir folk flest en sikrere bil. I tillegg får man da en bil som er brukbar for hele familien, ikke bare for noen få sentralt bosatte personer.

Slik det norske forslaget framstår, synes jeg det er belegg for å kalle ministeren for "Kjerringa med strømmen"! Lykke til med valget!

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063