Dette gjelder gebyr for manglende bruk av bilbelte, manglende bruk av hjelm ved kjøring av mc og moped og manglende sikring av barn.

- Mange er flinke til å bruke bilbelte, men samtidig vet vi at halvparten av de som dør i bil på vegene våre ikke bruker bilbelte, sier samferdselsminister Liv Signe Navarsete i en pressemelding.

En av ti kjører uten belte

Hun håper tiltaket vil føre til at flere tar på seg bilbelte. Undersøkelser viser at omtrent 10 prosent av de som kjører bil ikke bruker bilbelte.

Bilbeltebruk reduserer risikoen for å bli drept med 40 til 50 prosent for fører og forsetepassasjerer, og med omtrent 25 prosent for baksetepassasjerer. Statens vegvesen ser derfor dette som et svært viktig virkemiddel i kampen for trafikksikkerhet.

Forslaget om gebyrdoblingen ble fremmet av samferdselsministeren i Statsråd 12. juni.

Det økte gebyret gjelder også for sjåfører som ikke overholder plikten til å sørge for at barn under 15 år bruker bilbelte.

- En fare for alle i bilen

- Det hjelper nesten ikke å bruke bilbelte for de som sitter foran i bilen om passasjerene i baksetet ikke er sikret. Disse fungerer på samme måte som løse gjenstander ved en bråstans og bevegelsesenergien når disse blir kastet framover vil skade de foran, sier trafikksjef Harald Valved i Statens vegvesen region midt til adressa.no.

- Baksetepassasjerer som ikke bruker bilbelte er ikke bare en fare for seg selv, men for alle i bilen.

Valved forteller at Statens vegvesen i samarbeid med politiet satser på kontroller av fart og bilbelte framover.

- Kontroller er det eneste som virkelig hjelper. Det er et av Statens vegvesen sine hovedmål å få ned antall drepte i trafikken og da må vi ha flere kontroller.

Flinke trøndere

Trafikksjefen sier midtnorske bilister er flinkere enn landssnittet til å bruke bilbelte. 94 prosent sikrer seg med belte når de er ute og kjører.

- Vi ser at det er lavere bruk av belte i tettbygde strøk. Folk er flinkere til å bruke belte på langkjøring, men beltet har faktisk enda større virkning ved lave hastigheter. Når man kommer opp i 60 til 70 kilometer i timen vil en bråstans utløse så kraftig bevegelsesenergi at det kan medføre indre skader selv om man bruker bilbelte. I lavere hastigheter kan man komme uskadd fra det om man sikrer seg, sier han.

Han understreker at man selvfølgelig skal bruke bilbeltet uavhengig av lengde på kjøreturen.

Kan spare 40 menneskeliv

Bjarte Skaugseth, som jobber med trafikksikkerhet i Statens vegvesen, sier i en pressemelding at bruken av bilbelte ikke påvirker antallet ulykker i seg selv, men gjør sjansen for å bli skadet mindre.

Antallet trafikkdrepte vil trolig gå ned med 40 personer per år dersom alle brukte bilbelte til enhver tid, opplyser Statens vegvesen.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!