I oktober i år trer de nye Euro 5-bestemmelsene i kraft. MAN har imidlertid ønsket å gå enda lenger når det gjelder miljøet, og motorvariantene for turbusser finnes derfor kun i EEV-utførelse (EEV = Enhanced Environmentally friendly Vehicles). Motorene tilfredsstiller de meget strenge EEV-kravene ved hjelp av Common Rail innsprøytningssystem, to-trinns turbo, eksostilbakeføring (EGR), optimalisert forbrenning og PM-Kat, MANs eget vedlikeholdsfrie partikkelfilter. Tilsetningsstoffet AdBlue skal ikke benyttes i noen av MANs og Neoplans busser.

De to EEV-bussene som er levert til Schau's Buss, er begge av typen MAN Lion's Coach. Den en er to-akslet med en lengde på 12 meter, mens den andre er en tre-akslet Lion's Coach L på 13,8 meter. Begge bussene er utstyrt med motorvarianten D2676 LOH på 440 hk og med et største dreiemoment på 2.100 Nm. Schau's Buss har fra før tre MAN turbusser.

I tillegg til motorvarianten på 440 hk leveres D2676 LOH i EEV-utførelse også med effekter på 480 og 505 hk, sistnevnte kun i Neoplan-flaggskipet Starliner. Turbusser kan også leveres med den mindre D2066 LOH-motoren på 400 hk.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!