Kravene til sertifisering er blant annet at 90 prosent av sjåførene har gjennomført kurs i økokjøring, Videre skal alle biler som kjører på faste trafikkopplegg tilfredsstille Euro 4 standarden. Transportørene forplikter seg også til å fylle B30 biodiesel.

Roy Hagen i Volvo Norge forteller at Volvo har vært en aktiv sparrings- og samarbeidspartner i utarbeidelsen av den nye miljøstrategien. Ikke minst har vi ved hjelp av grundig dokumentasjon vist at det beste drivstoffalternativet for DB Schenker er B30 Biodiesel. Målet er at hele 1.000 lastebiler om 2-3 år skal gå på B30 biodiesel.

Hybrid

Viseadministrerende direktør i DB Schenker, Erling Sæther trakk også spesielt fram Volvos satsing på hybridmotorer som inspirerende. De to første hybridbilene som vil bli levert til Norge er allerede bestilt av Veøy Transport.

Rammebetingelse

Sæther la i sin presentasjon vekt på at en tydelig miljøprofil etter hvert blir en forutsetning for å vinne store kontrakter.

- En nylig inngått avtale med Jotun er et bevis på dette, forteller Erling Sæther. Under forhandlingene om den prestisjefylte transportavtalen kom det tydelig fram at DB Schenker er en pioner i sin bransje, og at miljøsatsingen - i tillegg til å være en del av bedriftens samfunnsansvar - også er en betydelig konkurransefaktor.

Lastebilsjåfør Marita Iren Hongseth, Veøy Øst og sjef i Veøy Øst Geir Martinsen viser stolt frem miljøsertifikatet.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!