Teknikken er egentlig allerede kjent fra Volvos flymotorkomponenter, men forskerne ser gode muligheter til å bruke liknende metoder i løpet av en tiårsperiode også på lastebilhytter og chassis.

Vektreduksjonen skal være minst 20%.

Påbyggere har i en årrekke laget stadig lettere hengere slik at man kan laste mer. En del av disse påbyggene har dog vist seg å være lite varige løsninger som ikke har tålt særlige belastninger.

Volvo har simulert hele lastebiler i ulike dataprogram som viser hvordan hundretalls små endringer i en konstruksjon kan redusere vekten uten at det påvirker andre viktige egenskaper.

En lettere lastebil kan drives av en mindre motor, hevder Volvo. Dermed reduseres utslippene ytterligere. I realiteten vil en fullastet bil veie like mye som før, så vi tipper at det muligens ikke blir tilfelle. Allikevel vil man få fraktet mer gods på bilen enn tidligere, så miljøregnestykket kan nok forsvares.

En av utfordringene med en superlett lastebil, er at materialene er dyre. Det må derfor produseres mange av dem slik at kostnaden pr. bil blir lavest mulig.

- Vi har kommet langt på vei, men mye jobb gjenstår før vi kan se superlette lastebiler til daglig på veiene, forteller prosjektleder Carl F. Hartung i en kommentar.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!