Svingskivepåbygget er konstruert for å tåle de tunge totalvektene, som ofte kommer opp mot 70 tonn. Påbyggere flest var skeptiske til å gi seg i kast med denne jobben, men hos Engebakken ble utfordringen tatt vel imot. - Konstruksjonen ble bygget i spesialstål, og svingskiven senket maksimalt. Likevel er det 1,80 høyde på svanen, så man får ikke både i pose og sekk. Krokløftrammen er hydraulisk låst i forkant for at den ikke skal vandre under oppbremsing, i tillegg til kranhylser som tar opp vridningen sideveis. Det fungerer godt, men blir litt for stivt. Vi må skifte foringen på krokløften en gang i året, forklarer Trond.

Alt av lufttanker er flyttet opp under rammen for å få på plass stort verktøyskap. Finishen er viktig og den har Engebakken fått til på denne bilen. - Siden denne løsningen fungerte såpass godt, valgte vi å bruke en del penger også på den nye krokløftbilen da den var hos Engebakken i vår. Den har ikke svingskive, men vi har flyttet lufttanker og fått på verktøyskap med varme, der også batteriet er plassert. I tillegg er det spesialtilpasset dieseltank, elokserte aluminiumsskjermer og strøkasser for å nevne noe.

Maskinhengeren er spesialbygget hos VM Trailer i Sverige for å tilpasse seg den spesielle trekkvognen. Og for å passe til den store rivemaskinen TP Maskin har investert i. Derfor er den bygget med hydraulisk uttrekk, bredding og stikkebrønn.

I dag har Finnsnesbedriften 11 mann i arbeid. Tre biler, sju gravemaskiner, hjullastere, dumpere og eget verksted, for å nevne noe.

Hvordan det var å starte det hele som 21-åring, kan du lese mer om i TransportMagasinet allerede om et par ukers tid.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!