På Romerike blir busstilbudet fornyet fra 1. juli i år ved at nye anbydere drar i gang sin virksomhet.

Kollektivtrafikken på Romerike vil fra da bli oppgradert med 58 helt nye Solaris URBINO 12 LE-busser. 45 av dem vil bli operert av UniBuss (tidligere bussdivisjonen i Oslo Sporveier).

I UniBuss har man fra før av erfaringer med Solaris-bussene ettersom de tidligere har tatt i bruk 56 de siste tre årene. De resterende 13 Romeriks-bussene skal opereres av Nettbus.

Fra pressemeldingen sakser vi:

Solaris URBINO 12 LE kombinerer enkel på- og avstigning med høyeste passasjerkomfort ved at fremre seksjon, der dørene er, har lavt gulv. Bussene kan dessuten «kneeling» mot fortauskanten på holdeplassene, og bevegelseshemmede kan bruke kjørerampe ved bakre dør. Bakre seksjon har tradisjonell gulvhøyde. Det gjør det mulig å plassere alle seter i denne seksjonen slik de fleste foretrekker, foroverrettet. Passasjersetene har ryggstø som kan legges bakover, og leselys over hver passasjerplass. Hele passasjerområdet har luftkondisjonering, og er videoovervåket for bedre passasjersikkerhet. Bussene for Romerike har DAF-motorer optimalisert for biodiesel, og de oppfyller dermed de høye kravene til utslipp i EEV-normen.

- Jeg er svært glad for disse bestillingene fra Norges største busselskaper, sier Terje Bjørndalen, daglig leder i Solaris Norge AS.

- Solaris har lyttet til ønskene fra skandinaviske kunder og har utviklet en spesiell Norden-pakke, tilpasset våre klimatiske forhold. Den innebærer bruk av rustfritt stål i hele karosseriet, isolerglass i sidevinduene, spesiell veggisolasjon og kraftige varmesystemer.

Avtalen har en kostnadsramme på cirka NKR 120 millioner ex merverdiavgift.

Her er noen mål og tekniske data:

Solaris Urbino 12 LE (Low Entry, laventré)

Lengde / bredde / høyde / innvendig høyde:

12.000 / 2.550 / 3.040 / 1.900-2.580 [mm]

Overheng foran / bak

2700 / 3400 [mm]

Frivinkel foran / bak

7 / 7 grader

Antall seter: 40+1

Antall ståplasser: 25

Drivverk

DAF PR228 (231 kW / 315 hk) motor med Voith 864.5 girkasse

Optimalisert for drift på 100% biodiesel.

Foraksel

ZF RL 75 EC (uavhengig fjæring)

Drivaksel

A 132/91

Styring

ZF Servocom - konstruert spesielt for uavhengig fjæring.

Bremser

EBS (tokrets), med elektronisk overvåkning som hindrer blokkering under bremsing (ABS) og hjulspinn ved akselerasjon (ASR).

Luftkondisjonering

Konvekta klimaanlegg m/ varme og friskluft, i tillegg har førerplassen egen krets i forhold til passasjerdelen.

Om Solaris Bus & Coach:

Solaris Bus & Coach er en familieeid og -drevet bedrift. Grunnlegger er Krzysztof Olszewski som hentet verdifull erfaring om bussindustrien gjennom 15 års ansettelse hos den velkjente tyske bussprodu¬senten Neoplan der han hadde flere ledende stillinger.

Sammen med sin hustru Solange etablerte Olszewski en moderne fabrikk i Bolechowo nær Pozna? i Polen i 1996. Siden starten har fabrikken levert over 5.000 busser som i dag er i drift i 20 land.

Solaris Norge ble etablert i 2006 og vil ha rundt 140 busser på norske veier i løpet av året.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!