Fossumdiagonalen, som skal ta trafikken vekk fra Trondheimsveien og over til Østre Aker i Oslo, er satt på vent, skriver lokalavisen.no.

SV er sinte fordi byrådet vil fremskynde noen prosjekter i Oslopakke 3. Blant annet er Fossumdiagonalen utsatt.

Byrådet i Oslo vil fremskynde enkelte prosjekter i Oslopakke 3. De fem prosjektene er E18 vestover, Kolsåsbanen mellom Bekkestua og Kolsås, E16 Sandvika - Wøyen, E6 Manglerudtunnelen og Rv2.

Dette har satt sinnene i kok hos SV.

- Byrådet vil fremskynde miljøfiendtlige prosjekter. Det kan ikke vi godta, sier en sint Knut Even Lindsjørn, gruppeleder for SV i bystyret.

Tar penger fra Groruddalen

Lindsjørn påpeker at framskyndingen av disse prosjektene går ut over Fossumdiagonalen og kollektivsatsingen.

- Sv gikk med på Oslopakke 3 fordi kollektivtrafikken skulle være første prioritet. Vi kan ikke finne oss i dette. Rekkefølgen på prioriteringer er viktig, nå må det ryddes opp i dette surret og rotet samferdselsbyråd Jøran Kallmyr driver med, raser Lindsjørn.

Han legger til at byrådet ikke bare kan endre prioriteringene og ta penger fra Groruddalsprosjektet Fossumdiagonalen.

- Fossumdiagonalen skulle startes opp i 2013, men på grunn av dette blir ikke det noe av, sier Lindsjørn.

Fossumdiagonalen er en planlagt tverrforbindelse fra riksvei 4 til Østre Akervei, som skal ta trafikken vekk fra riksvei 4.

- Diagonalen skulle spare bebyggelsen, sier Lindsjørn.

"Vet hva vi driver med"

Forslaget om framskynding av de fem prosjektene skal behandles til høsten. Lindsjørn mener byrådet driver valgkamp.

- Byrådet lager nå full krig, sier Lindsjørn.

- Det som er surr og rot her nå er Lindsjørn selv som mener at fremskyndelsen av disse prosjektene er klimafiendtlig, sier samferdselsbyråd Jøran Kallmyr (FrP).

Han mener at de fem prosjektene er klimavennlige, og viktigere en blant annet Fossumdiagonalen.

- Kollektivfelt og dobbeltspor til Kolsås er viktigere, både for klima og for å gi folk muligheten til å komme raskt på jobb med buss. For å få folk til å ta kollektivt må de få mange og gode alternativer. Fossumdiagonalen gir ikke de resultatene som disse prosjektene gjør, sier Kallmyr.

Han mener også at veistandarden er viktig å gjøre bedre, da det er bilistene selv som betaler gjennom bompenger.

- Prosjektene vi vil fremskynde er ikke nye. Og miljøprofilen er sterk. Sv klager over klimaprofilen, men om de mener at dette er miljøfiendtlig burde de ikke blitt med på Oslopakke 3. Å skyve E 18 bakover i tid gjør situasjonen verre, sier Kallmyr og peker på kollektivfelt og å legge E18 i kulvert.

- Byrådet har siden 2003 hatt en økning på 20 prosent på kollektivtrafikken, så vi vet hva vi driver med, sier Kallmyr.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!