16 bomstasjoner vil poppe opp mellom Grane og Bodø når Nasjonal Transportplan er fullført. Dette er et marerittscenario for Høyre.

Kai Henriksen fra Rana Høyre frykter at dette vil gå hardt ut over transportnæringen i Nordland.

- Også turistnæringen kan bli rammet. Det er som jeg bruker å si: "Welcome to Norway". Han mener også det vil bli for lite trafikk på nye E6 til at bompenger er en god løsning.

Bilister må passere 16 bomstasjoner på E6 i Nordland fra Grane til Bodø når Nasjonal Transportplan for neste ti-års periode er fullført. Debatten raser på fylkestinget.

Ikke uventet

Kjetil Rønning fra Arbeiderpartiet er ikke overrasket over reaksjonen fra opposisjonen.

- Dette er ikke uventet, men det er tross alt en del av finansieringen av veisystemet vi har. Vi kan se på saltenpakken som et godt eksempel på at når bompenger kom på plass så var også veien på plass. Det er realiteten.

Rønning kommer fra Vesterålen, og mener eksempler derfra viser at bompenger fungerer.

- I Vesterålen er vi vant til å betale bompenger, og der har vi finansiert bruene våre på den måten. Dermed fikk vi dem realisert mye hurtigere enn vi ville gjort hvis vi skulle ventet på statlige bevilgnigner.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!