Natur og Ungdom gratulerer Tromsø som den norske byen som går lengst i å forplikte seg, og håper andre byer som Bergen, Trondheim og Oslo nå følger etter.

Vedtaket gikk gjennom i kommunestyret med stemmene fra Ap, SV, KrF, Rødt og Venstre.

Nå vil flertallet i bystyret bruke de neste fire årene på å bygge opp de miljøvennlige alternativene til bilen, som opprusting av busskur og kollektivtilbud, gang- og sykkelveier, gratisparkering for el-biler og utskifting av kommunens egen bilpark.

Slik skal innbyggerne ha alternativene klare idet veiprisingen trer i kraft.

Natur og Ungdom er fornøyde med at Tromsøs befolkning slik får både gulrot og pisk samtidig.

- Det beste resultatet får vi når vi kombinerer restriktive tiltak som veiprising og positive tiltak som bedre busstilbud og gang- og sykkelveier. Det har Tromsø-politikerne skjønt, og det er vi veldig fornøyd med, sier Ola Solberg Christoffersen fra Natur og Ungdom.

Det er ikke lenge siden sist Natur og Ungdom viste til miljøbyen Tromsø; i mai vedtok Troms fylkeskommune å sette ned prisen på månedskortet for ungdom til 200 kroner i Tromsø, noe som vil gjøre det enda mer attraktivt å velge bussen.

- Tromsø er på god vei til å bli et prakteksemplar av en miljøby! Vi er kjempeglade over dagens miljøvedtak fra Tromsø, og regner med at regjeringa nå følger opp med å åpne pengesekken til byen, sier Ola Solberg Christoffersen fra Natur og Ungdom

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!