Men nisjeproduktet ble raskt en suksess. I år, da det fyller 30 år, sitter det et Globetrotterførerhus på 9 av 10 nye Volvo FH-lastebiler. Nå, som fra starten av, er hovedkonseptet førermiljø og førerhuskomfort i verdensklasse.

Globetrotterførerhuset ble konstruert for å kunne tilby et sikrere alternativ for langtransport. I Europa økte trafikken fra vest til øst stadig i løpet av 1970-tallet. Kjøringene kunne strekke seg over flere dager, og det var vanlig at to eller flere sjåfører delte på en bil og kjørte på skift. De løsningene som fantes for å bo i bilen, besto ofte av påbygg i plast, som manglet en hel del når det kom til sikkerhet. Volvo ville tilby et mer bekvemt og sikkert alternativ.

De lave salgsforventningene ble raskt knust. Globetrotterførerhuset fylte et behov som ingen hadde forutsett. I stedet for en nisje åpnet Volvo et helt nytt marked.

Dagens førerhus tar form

I løpet av 1980-tallet var Volvo først med å introdusere et helt nytt utviklingskonsept for lastebilførerhus. I stedet for å utgå fra lastebilen, ble sjåføren satt i sentrum. Som en del av Volvos førerplassundersøkelse, ble det bygget en prototyp av førerplassen som senere ble benyttet for å måle sjåførenes sittestilling på ulike bilmesser verden rundt.

Over 2000 lastebilsjåfører fikk være med i utviklingsarbeidet av det nye førerhuset, ved å prøvesitte prototypen og svare på spørsmål om ulike aspekter om lastebiler. Elleve års utvikling lå bak det nye Globetrotterførerhuset som ble lansert under introduksjonen av Volvos nye FH-serie i 1993.

- Det er ingen tvil om at Globetrotterførerhuset har betydd mye for Volvos suksess i årenes løp. Sikkerhet har alltid vært en kjerneverdi for oss, og dette er et tydelig eksempel på hvordan vårt arbeid betaler seg, sier Claes Nilsson, Europasjef for Volvo Trucks.

Globetrotterførerhuset har kontinuerlig blitt oppgradert. I 1996 introduserte Volvo Globetrotter XL - det første lastebilførerhuset med full innvendig ståhøyde på hele 193 cm inne i førerhuset. I 2002 ble førermiljøet oppgradert med nye stoler og nytt instrumentpanel. Og i 2008 ble nytt audiosystem introdusert. Samtidig ble det introdusert en køye som kan felles opp i ulike stillinger og en dreibar stol som tilvalg på passasjersiden. I 2009 kunne Volvo i Norge tilby det spesielt store Globetrotter XXL på det norske marked, et førerhus som fra før kun har vært å få i Australia.

Framtida

Dagens regelverk tillater ingen større endringer av yttermålene på førerhuset. Men det pågår et konstant arbeid med å utnytte den tilgjengelige plassen bedre og å tilpasse Globetrotter til nye krav.

- Globetrotter-konseptet var en måte å kombinere smarte førerhusløsninger og optimere muligheten ved å skape et sikkert, komfortabelt arbeids- og bomiljø på begrenset plass, og dette arbeidet fortsetter, sier Rikard Orell, designsjef hos Volvo Trucks. Minst like viktig er det å kunne tilby avansert sikkerhets- og kommunikasjonsutrustning. Den skandinaviske designen, med fokus på form, funksjon og kvalitet vil innebære at Globetrotter-konseptet fortsetter sin suksess også i framtiden.

Milepeler:

1979: Det første Globetrotterførerhuset ser dagens lys. Volvo er først med en helhets løsning for både å kjøre og bo bekvemt i bilen

1993: Et helt nyutviklet Globetrotterførerhus lanseres til nye FH-serien. Det blir raskt den mest solgte førerhusvarianten

1996: Globetrotter får en storebror i Globetrotter XL, med en takhøyde på 193 cm, eller "full ståhøyde"

2002: Førermiljøet får en ansiktløfting med blant annet nytt instrumentpanel og nye stoler

2008: Førerhuset blir rommeligere. Audiosystemet moderniseres og køyen får ny design som gjør at den kan justeres og brukes som lenestol. En ny dreibar passasjerstol leveres som tilvalg.

2009: Globetrotter XXL introduseres i Norge.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!