Ved Bodø Flystasjon bruker de lastebilkran med digital vekt når kostbare deler må skifter raskt. Ifølge kaptein Oddmund E. Bjørnaali er dette eneste sted i verden denne metoden brukes. Flymannskaper fra utlandet må gjerne overtales en stund før de våger å la nordmennene foreta sitt utradisjonelle inngrep.

 

- Det er viktig for oss i forsvaret å vite hvilke ressurser vi har til rådighet. Vi må vite hvem som kan gjøre de tingene som ikke står i boken, forklarer Bjørnaali. Samarbeidet med Bodø Bilimport og kranfører Per-Ivar Halstensen havner i den siste kategorien.

Sammen har de flere ganger brukt metoden som imponerer besetningen på NATO-fly fra hele verden.

 

1,5 tonn flymotor som skal festes med fire bolter og rett moment krever presisjon. 6000 hestekrefter er avhengig av at alt sitter som det skal og kapteinen fremhever fjernstyringen som tillater sjåføren å stå ved siden av og se alt som skjer mens presisjonsarbeidet pågår. Han legger også til at hvis et fly havarerer på rullebanen, er kranbilen den første som tilkalles. Stengt rullebane er krise, forklarer han.

 

Da tungt.no fikk klarering til å bli med inn på flybasen, sto en god gammel Spitfire på oppdragslisten til Per-Ivar. Et utstillingsfly var nede for service og måtte løftes litt i. Med en kranbil som knapt er en uke gammel og med en PK 74002 som bare skriker etter å få løfte noe, skulle vel et slikt oppdrag passe bra.

 

Senere på dagen treffer vi også daglig leder, Svenn Arne Pedersen.

- Mercedes er den beste bilen, men Volvo har det beste verkstedet, smiler han og mener det forklarer hvorfor han har tre nye Volvo'er og en sliten Mercedes i stallen.

Han er i tillegg litt over gjennomsnittet opptatt av HMS og skaffet seg nylig anerkjennelse idet bedriften ble tildelt utmerkelsen som "Miljøfyrtårn".

Pedersen anser det som mer og mer viktig å ligge langt fremme miljømessig når det skal kjempes om oppdrag for stat og kommune. Miljøsoner i byene krever riktig utstyr, ellers er man ikke med i kampen om anbudene. Pedersen håper det blir mer og mer aktuelt for samfunnet å kreve at innleide firma har gjort HMS-leksen sin.

Det har de så absolutt gjort i Bodø Bilimport.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!