I pressemeldingen som Volvo har sendt ut, var det en svært forventningsfull Tore Aase fra Norge var med og tok i mot trekkvogna i Gøteborg. Det kan vi skjønne.

- Grunnen til at vi valgte akkurat FH16 700 er at vi kjører med last helt opp til 50 tonn. Veiene er ofte smale og kan ha kilometerlange stigninger som er mellom 6 og 10 prosent, og da kan man aldri få for mye kraft i motoren, sier Tore Aase, som kjører spesialtransport for oljeindustrien.

Verdens sterkeste serieproduserte lastebil ble presentert 7. januar i år. Den har altså 700 hestekrefter og et dreiemoment på 3150 Nm. Selv om den ikke er mer enn 40 hestekrefter og en neve newtonmetre sprekere enn den tidligere toppmodellen på 660 hk., er det allikevel noe spesielt å runde 700-tallet. Tungt.no har prøvekjørt bilen og ga førsteinntrykket 20 i stil.

Det er nok transport av den typen som Aase driver, som vil ha størst nytte av 700-hesteren. Tunge lass langs Vestlandskysten, setter lastebilen på prøve i lange og bratte bakker.

Bilen blir satt i trafikk i juli. Først skal den ekstrautrustes litt. Med opp til 200 døgn i bilen i året, fortjener han det. Bilen blir levert med I-shift, noe Tore Aase synes er viktig. - Det blir en stor avlastning å slippe all giringen. Jeg har kjørt lastebil siden midten på søttitallet og begynner å få verk i albuen, forteller han.

Vi har også lurt oss til en videosnutt fra Volvo rundt leveringen. Selv om det er rene reklamevideoen, er det jo litt artig å se. Og det er bestandig like underholdende å høre broderfolket snakke engelsk. (No offence - vi gjør det ikke bedre selv)

Tungt gratulerer Tore Aase på det tyngste som den nye sjefen i gata!

Snurr film!

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!