Dataprogrammet "Optifuel infomax" er et hjelpemiddel for å kunne lese av hvordan lastebilen kjøres - hastighet, forbruk, gearskift, turtall osv, informasjon som brukes til å analysere kjøremønsteret. "Optifuel infomax-kit" består av software (cd) og kabler som skal brukes for å koble en pc til bilens "hjerne".

Eksteriørdetaljene, som skal være med på å få ned dieselforbruket, er justerbar takspoiler, heldekkende aluminiumsplate på ramma for å hindre turbulens, aluminiumsfelger og Michelins X-Energy Savegreen dekk.

Økonomikjøringskurset, eller "Optifuel Training Programme" som Renault Trucks kaller det, er både et kjørekurs og opplæring i å bruke softwaren "Optifuel infomax".

Renault Trucks har kjørt mange tester, både med egne fabrikksjåfører og eksterne sjåfører, og Solutions Optifuel har vist at forbruket kan reduseres med flere prosent. Renault har faktisk fått sertifisert en drivstoffreduksjon på -6,4% hos tyske TÜV. Til sertifiseringen av reduksjonen i drivstofforbruket, er det kjørt tester hvor det er blitt sammenlignet forbruket mellom modellene Premium Route og Premium Optifuel.

Premium Route-modellen var utstyrt med DXi-motoren på 450 hk i Euro5-versjon, med manuell gearkasse og lastet til 30 tonn. Premium Optifuel-modellen hadde DXi-motoren på 460 hk, Euro5, automatisert gearkasse (Optidriver+) hvor Power Mode-funksjonen var koblet ut. Denne var også lastet til 30 tonn.

Under prøvekjøringen i Lyon i Frankrike, kjørte vi en testrundet på 50 kilometer med hver av modellene. Første testrunde kjørte vi Premium Route og til tross for at vi ikke var kjent med testrunden og at vi kjørte med manuell gearkasse, var det kun marginal forskjelle i drivstofforbruket i forhold til runde to, da med Premium-modellen som var utrustet i henhold til Optifuel-konseptet.

De endelige resultatene og mer om Renault Premium Optifuel, kan du lese om i TransportMagasinet.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!