Det er japanske bedrifter, kommuner og den japanske staten som i første omgang skal ha bilene. Salg av i-MiEV til privatkunder starter i april 2010.

Mitsubishi beskriver bilen som en "pioner som vil åpne dørene til de neste 100 årene for biler".

i-MiEV er et resultat av 40 år med elbilutvikling hos Mitsubishi Motors. i-MiEV presenteres som den ultimate eco-bilen, en løsning på flere problemer som dagens bilpark nå står ovenfor, slik som forurensing, global oppvarming og minkende lagre av fossilt drivstoff.

Bilen kommer for vanlig salg fra april 2010, og Mitsubishi Japan vil åpne for bestilling i slutten av juli i år. Mitsubishi vil også fortsette sitt utstrakte samarbeid med både private og offentlige sektorer verden rundt om utvikling av infrastruktur til elektriske kjøretøy.

i-MiEV: Overblikk

i-MiEV er bygget med samme layout som bensinutgave "i" og med lang akselavstand gjør i-MiEV maksimalt ut av innvendig plass. Batteriene ligger under gulvet og elmotoren under bagasjeromsgulvet.

Høydepunkter

1. Null utslipp

Mitsubishi i-MiEV er en helelektrisk bil og har null CO- utslipp under bruk. Selv når CO2-utslipp produsert ved kraftstasjonen (dersom strømmen ikke produseres med fornybar energi) tas med i betraktningen blir utslippet fra i-MiEV kun 1/3 av utslippet til en tilsvarende bensindrevet bil.

2. Rimelig

Mitsubishi i-MiEV er svært økonomisk i bruk ettersom den kun går på strøm. Avhengig av strømprisene koster det rundt 16 kr å lade batteriet. I Norge har vi i tillegg en rekke gode statlige incentiver for elbillister, blant annet ingen registreringsavgift, veiavgift eller bompenger, gratis parkering og lading på offentlige P-plasser samt tillatelse til å kjøre i kollektivfeltet. Med elbil betaler man også kun for fører og evt. passasjer ved ferjeoverganger.

4. God rekkevidde

Mitsubishi i-MiEV har en rekkevidde på 140 km, avhengig av kjørestil, vær- og veiforhold samt trafikk.

5. Tre måter å lade batteriet

Batteriet i Mitsubishi i-MiEV kan lades på tre måter. For normal lading kan i-MiEV plugges inn i et standard 230 V husholdningsuttak ved hjelp av tilhørende kabel. Videre vil batteriet lades ved bremsing og deselerering og kan lades til 80 % i løpet av en halvtime ved bruk av hurtigladere. En infrastruktur for hurtigladere er pr i dag ikke på plass i Norge. I Japan er hurtigladenettverk under utbygging.

i-MiEV i Norge

Norge er et høyt prioritert land for Mitsubishi i-MiEV, og Mitsubishi Norge har for tiden 2 prototyper i landet. i-MiEV ble også utstilt på EVS utstillingen i Stavanger, og ble vist under lokale arrangement på vestlandet og i Trondheim. Tilsvarende arrangement er planlagt på østlandet mot slutten av juni. Mitsubishi har som mål å lansere i-MiEV i Norge innen 2011.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!