De er ikke alene. I Danmark har kabotasje-reglene skapt debatt, i Italia har de skapt sine egne tilleggsregler, og også her i Norge har det vakt reaksjoner siden en rekke nye EU-land fikk åpning for å drive kabotasje fra 1. mai.

Nå opplever FNTR en markant vekst i antallet av østeuropeiske lastebiler på veiene, og hevder at transportsektoren lider mer enn noengang før. Dette skriver de i et åpent brev til de franske parlamentskandidatene.

De mener at valget til Europaparlamentet er en god mulighet til å få endret reglene.

I Frankrike har de tradisjoner med sterkere reaksjoner enn hva vi er vant til her hjemme. Lastebilstreiker, blokader, kidnapping av sjefer som permitterer ansatte osv.

Hva vil skje om de ikke blir møtt på kabotasjereform-kravet?

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!