Lansering av en ny serie nyttekjøretøy er selvsagt planlagt før vår etterhvert krampaktige finanskrise. Dessuten vil vi nok ikke se lastebilene her hjemme med det første. Det er det indiske markedet som er målet. Allikevel ønsker Tata markedsandeler fra andre deler av verden og vil introdusere serien i Sør Korea, Sør Afrika og i Midtøsten.

Selv om vi ikke ser for oss noen Tata-lastebil her hjemme med det første, skal vi ikke kimse av konsernet, som har litt av en merittliste så langt.

Tata, som egentlig startet med å produsere tog, har nemlig vokst seg til å bli en markant aktør innen både personbil- og nyttekjøretøyssektoren.

Etter at de fikk til en samarbeidsavtale med Daimler-Benz for å produsere nyttekjøretøy, har det ballet på seg med diverse ekspansjoner.

I 2004 kjøpte de Daewoos lastebilsproduksjon, og senere har de også kjøpt store aksjeposter i bl.a. bussprodusenten Hispano Carrocera i Spania. (Hispano bygger en del turbuss på Scania-chassis)

På personbilfronten eier de nå bl.a. erkebrittiske Jaguar og Land Rover, som de kjøpte av Ford i fjor.

I fjor klinket de også til med "verdens billigste bil", Tata Nano.

Så lenge pengene rår, kan mang en overraskelse komme!

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!