Transfennicas direktør, Michael van den Heuvel, peker på at sjøtransport er mer sikker, billigere og miljøvennlig. - Vi sparer 200 mil tur/retur langs veiene ved å velge sjøen, sier han og lokker kunder med opp til 20% besparelser i forhold til tradisjonelle fraktpriser.

- Våre kunder er nødt til å optimalisere driften for å få ned kostnader, og vi gir dem denne muligheten. Nå kan de sende gods uten sjåfører på våre skip. De kan altså oppnå vekst uten å investere i lastebiler og sjåfører, eller de kan beholde sin nåværende omsetning med 30% færre lastbiler og sjåfører, avslutter Michael van den Heuvel sitt frieri til transportselskapene.

Bilbao/Zeebrugge er det første "Motorvei til sjøs"-prosjektet som EUs Marco Polo prosjekt støtter.

Tungt.no har tidligere kritisert prosjektet som premierer miljøvennlig transport dersom transporten ikke foretas med lastebil.

Les også: EU gir midler til støtte for miljøvennlig transport

Les også: Dusør: 62 millioner euro til den eller de som bidrar til å drepe lastebilnæringen

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!