Det kom som et sjokk på mange da det ble kjent at Caterpillar slutter å produsere motorer for lastebiler i 2010, og at de akter å satse på sitt eget lastebilmerke i stedet. Motor- og anleggsmaskinprodusenten med kanskje verdens beste merkevareimage skal bli lastebilprodusent, det bør bli interessant.

Nå skal de ikke lage disse bilene alene, men har inngått et partnerskap med International-produsenten Navistar. Nå er alle avtaler endelig signerte og planleggingen går for fullt. I tillegg til å produsere en heavy duty-lastebil for Nord-Amerika, har Navistar og Cat også dannet et joint venture-selskap for å utforske mulighetene for lastebilsalg utenfor USA. Mens USA-bilene først og fremst vil være rettet mot anlegssmarkedet, skal eksportdelen også tilby andre typer kjøretøy. Her er det snakk om både snutebiler og bulldogbiler som skal selges under navnene Caterpillar og International. Markedene man først og fremst er interessert i er Russland, Tyrkia, Australia, Brasil, Kina og Sør-Afrika.

- Dette er en viktig milepæl for oss og vi ser fram til å bli en betydelig aktør på det globale lastebilmarkedet. I tillegg vil introduksjonen av Cat Vocational Truck i Nord-Amerika representere en spennende mulighet for Caterpillar og våre forhandlere. Da kan vi tilby våre anleggskunder en kompeltt pakkeløsning, sier Jim Owens, toppsjef i Caterpillar Inc.

De tunge bilene for Nord-Amerika skal utvikles i fellesskap av de to selskapene, men skal produseres ved Navistars fabrikk i Garland, Texas. Bilene skal ha premiere sent neste år, mens full produksjon starter tidlig året etter.

Er det sannsynlig at de nye bilene finner veien hjem til steinrøysa vi bor i her oppe i nord? Det spørs vel om Navistar og Caterpillar orker å kjempe en kamp med "ekspertene" fra Statens vegvesen for å overbevise dem om at dette er trafikksikre lastebiler - til tross for at de er produsert i USA!

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!