De to norske bilene har vakt oppsikt blant de 202 konkurrerende lagene fra 29 land i hele Europa, Nord-Afrika og Asia.

Best når det gjaldt

NTNU kjørte en hydrogendrevet brenselcellebil. Med 1.246 kilometer knuste laget den gamle verdensrekorden i Urban Concept-klassen som var på 848 kilometer.

- Først og fremst er det utrolig artig å få bekreftet at alt det harde og langvarige arbeidet vi har lagt ned i bilen har ført fram, sa Stian Christensen til TU.no like etter målpassering på EuroSpeedway i Lausitz, Tyskland.

Både NTNU og Høgskolen i Østfold opplevde tekniske problemer i forkant av det avgjørende løpet. NTNU opplevde problemer med hydrogentilførselen og overoppheting av det elektroniske styringssystemet. Etter å ha fått orden på problemene var de best når det virkelig gjaldt.

Østfolddesign vekket oppsikt

Østfoldstudentene satset alt på design framfor drivstofføkonomi. Bilen Fros vekket oppsikt under Shell Eco-marathon med skuelystne tilskuere på alle kanter hver gang bilen rullet ut på racerbanen. Gleden var selvsagt stor når det viste seg at de vant den prestisjetunge designprisen.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!