Få biler har vel blitt omtalt så mye som Volvo med XXL-hytte. Australia-versjonen som kan skilte med 24,5 cm lenger hytte enn originalen. Førerhytta bygges av Volvo på deres hyttefabrikk, før den eksporteres i container til Australia for lokal montering der. Norske lengdebestemmelser har gjort det mulig å levere dette førerhuset også her på berget.

24,5 cm høres ikke ut som all verden, men for trangbodde norske sjåfører gir den lille forlengelsen en helt annen opplevelse av interiøret. Tradisjonen tro har vi lagt ut på en aldri så liten test i regi av TransportMagasinet og tungt.no. Målet denne gangen er å lodde stemningen blant norske sjåfører om hva de synes om det største førerhuset noen europeisk lastebilprodusent kan skilte med.

I skrivende stund står vi parkert på Høydalsmo langs E134 i Telemark der vi har invitert sjåfører inn i XXL-hytta, men tidligere på dagen gjorde vi en aldri så liten nostalgistopp hos Geir Hansen i Rjukan. Geir, som også hjelper oss med våre lastebiltester, er medeier i Brødrene Hansen på Rjukan og har satt i stand en god gammel sliter, en 1981 Volvo F12 Globetrotter, som Geirs far i sin tid kjøpte ny på Kongsberg. Hvordan oppleves den største hytta på markedet i 1981, mot den største hytta på markedet i 2009? Jo visst, det har skjedd en hel del på disse årene, allikevel kunne den gamle trotjeneren imponere med løsninger dagens lastebilselgere snakker om som nyheter. Blant annet var den utstyrt med svingbar passasjerstol fra fabrikk - i 1981!! I tillegg kunne man få et komplett kjøkkensystem med utslagsvask og gassbluss. Tenk det!

Hva Geir og de andre sjåførene som fikk oppleve Volvo FH 16 XXL mente om bilen kan du lese i sommernummeret av TransportMagasinet.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!