- Jeg hentet lassevis med vrakpaller på NKL i starten. Sto om kvelder, lørdag og søndag og snekret. Første kunden jeg fikk var Kverneland. Da begynte ballen og rulle. Det er ti år siden nå, sier han.

I dag håndterer bedriften titusenvis av paller, gjennom renovasjon, varmebehandling og salg av nye paller fra Danmark.

Paller og transport går hånd i hånd nå, hos Jarle Elde. Selv om pallevirksomheten omsetter mest, drar den også med seg et transportbehov. Han anslår at 60 prosent av transporten han står for, er knyttet opp til pallene.

Tre trekkvogner, en bil og henger, to van'er og to småbiler med henger utgjør dagens bilpark. Rett bil til rett jobb er viktig.

Jarle er nøye med at ting skal være ordentlig og ta seg godt ut. Hans holdninger og krav til struktur fører ofte til at han kanskje ikke er den enkleste å samarbeide med. Det har flere speditørfirma fått merke. Nå kjører han kun eget gods eller direkte for kunde.

- Jeg kjører ikke et kilo for noen speditør lenger. Jeg skal ha arbeid i eget hus, fastslår han.

Jarle Elde hevder han er minst av de største, men størst av de minste. Om det er transportvirksomheten eller kjeften han sikter til, kan du lese mer om i TransportMagasinet senere i sommer.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!