Og det er overbevisende argumenter Jan. E. Bjerkli (til høyre på bildet) og Bernt Korte fremfører under Conti Road Show.

"Turneen" startet i Bergen med åpning av det andre dekksenteret for tyngre kjøretøy i Dekkmann- systemet sist helg. Nå er det turné i Norge før kursen settes til 55 byer i 27 land rundt i Europa.

- De nye dekkene ser like sorte og runde ut?

Bjerkli: - Ja, det er selvsagt riktig. Svært få kan se utenpå de nye dekkene hvordan de er oppbygd, men det er relativt store ting som har skjedd under skallet.

Kundenes problemer

Korte, som er visepresident i konsernet og har ansvaret for utvikling av dekk til de tunge kjøretøyene, forteller:

- Da jeg kom til divisjonen for et par år siden, startet arbeidet med å kartlegge hvordan den enkelte transportør driver sin butikk. Kort og godt: Hva er det sterkest fokus på hos det enkelte firma. Og vi henvendte oss til de kundene som hadde problemer. Her meldte selvsagt kostnader seg relativt tidlig i prosessen, vår oppgave var da rett og slett å finne teknologi som gjør det rimeligere å drive i transportbransjen. At vi er på rett vei, bokstavelig talt, viser det faktum at i dag har HTR2- serien allerede mottatt premier, både for design og for økonomi.

Vekt og rullemotstand

- Hva er hemmeligheten?

Bjerkli:

- Hemmeligheten er for så vidt ikke hemmelig: Vi har sett i denne prosessen at det er 2 nøkkelbegreper som bidrar sterkt til å få en hyggeligere bunnlinje når regnskapet skal gjøres opp: Rullemotstand og vekt.

- Fortell.

- For at rullemotstand skal være så liten som mulig, har vi sett på alle aspekter i dekket og dets oppførsel på veien som har betydning. Alt fra måten dekket holder på lufta på til hvordan sidevegger og slitebane oppfører seg på ulike underlag. 10 prosent lavere rullemotstand betyr 3 prosent mindre drivstofforbruk. Du reagerer kanskje på at dette virker som marginale tall, men sitter du med et budsjett på diesel på flere titalls millioner kroner, har dette betydning.

- Jo lavere vekt. Jo mindre energi går med til å drive kjøretøyet framover. Tunge dekk kan muligens skilte med noe lenger levetid, men det mener vi har mindre betydning enn å spare både på drivstofforbruket og på CO2-utslippet.

Behørig dokumentert

Hvordan dette slår ut kan du lese deg direkte til i Continentals egen kalkulator. Den ligger lett tilgjengelig på nettet, på www.continental.no.

Her har Conti laget et verktøy som setter deg i stand til å finne direkte hva du kan spare i drivstoff- forbruk ved å endre kriteriene.

- Vi sammenlikner dekk fra våre fremste konkurrenter med våre egne nyheter. Det er viktig å nevne at dette verktøyet har vi utviklet i samarbeid med TÜV, i tillegg til at prosessen er ISO-sertifisert. Vi tror at vi på denne måten kan gå gode for resultatene på en tilfredsstillende måte. At våre egne målinger i felten viser de samme resultater, mener vi også underbygger resultatene.

-Hvordan?

- Vi har kjørt prøver hos et par svenske firmaer. At Kallebäcks Transport AB i Göteborg kan dokumentere et innsparingspotensiale på drøye 712.000 svenske kroner per år med sine 36 vogntog, viser at vi er inne på rett spor¿

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!