Den lenge etterlengtede hallen skal ta unna den stadige køen av biler som skal innom EU-kontroll og etterkontroll. 500 i året, anslår Davidsen.

For å spare tid, falt valget på en prefabrikkert verkstedsenhet som var ferdig opplagt for både lys og luft da den ankom fra den tyske produsenten Balzer.

Grunnarbeidet i forkant av monteringen av graven, har tatt to og en halv måned.

- Det blir nok aldri støpt en grav i Scania-regi etter dette, mente Davidsen, som legger til at den nye hallen tidligere ble brukt som vaskehall.

- Vi har tidligere tatt disse kontrollene inne på verkstedet, med de ulempene det har medført. Nå kan vi blant annet ta bremseprøver på biler og hengere uten at dørene til selve verkstedet blir stående åpne midt på vinteren, sier verksmester Espen Fosse. Han og kollegene har fått en grav med full ståhøyde og alt de ellers trenger for å gå gjennom slitne understell fremover.

I forbindelse med avdukingen, ble det også klart at Statens vegvesen har leid seg inn i hallen for å benytte den til blant annet bremsetester, når de har utekontroller i området.

- Statens vegvesen disponerer hallen i enkelte tidsrom som vi får vite om på forhånd, bekrefter Fosse. Han og kollega Davidsen innser at dette er en løsning som kan gi delte meninger blant kundene. De håper likevel at de fleste innser at det kommer dem selv til gode, fremfor at det oppfattes som en negativ opplevelse på et av Scania sine anlegg.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!