I forbindelse med introduksjonen av en faceliftet Connect, har Ford innført ESP, Traction Control og bakkestarthjelpen Hill Launch Assist, som standardutstyr på Transit og Connect.

"Nye" Connect har fått et nytt og friskere utseende både innvendig og utvendig, samtidig som det er jobbet en del med å redusere vindsus og hjulstøy.

De utvendige endringene er gjort for å gjenspeile det Ford kaller for "kinetic design", som brukes på selskapets nyeste personbiler. Støtfangeren foran og grillen har fått "Ford of Europes" karakteristiske trapesform, og nye frontlykter og baklykter er med på å forsterke familietilhørigheten. Modellen har også fått nye karosserilister og nyutviklede aluminiumsfelger.

Interiøret har også gjennomgått en facelift. Utformingen av det nye dashbordet er påvirket av Ford S-MAX - en nøkkelmodell i "Ford of Europe". Connects instrumentpanel og ratt er utseendemessig knyttet til nye Ford Fiesta, og sammen med seteformen og interiørfarger er resultatet blitt et mer personbilpreget interiørmiljø. Det nye dashbordet, midtkonsollen og hyllen under taket i hele bilens bredde, sørger for rikelig oppbevaringsplass både for sjåfør og passasjer. I tillegg er det montert en skriveplate på dashbordet.

Sikkerhet ?For den nye modellen tilbyr Ford oppgradert aktivt sikkerhetsutstyr med elektronisk stabilitetsprogram (ESP) gjennom hele serien som standard. Med ESP følger også blokkeringsfrie bremser (ABS) med hydraulisk bremseassistanse (HBA) og aktiv yawkontroll (AYC), hindring av velt (ROM) og inngripen ved sterk krengning (RMI).

ROM og RMI er integrert i ESP for å forsterke kjøresikkerheten ytterligere. Mens systemet bremser ned forhjulene, reduseres overføringen av dreiemoment til drivhjulene.

Elektronikken i det nye bremsesystemet omfatter også bakkestarthjelp (HLA). HLA ble først tatt i bruk på Fords større og luksuriøse personbiler og dernest på Ford Transit. Teknologien bruker bremsesystemet for å hindre at bilen ruller når den skal startes i bakke. HLA sørger for å forsinke frigjøringen av bremsene med 2,5 sekunder, slik at sjåføren kan flytte foten fra bremsepedalen til gasspedalen uten at bilen kommer i bevegelse.

Motorer

1.8-liters Duratorq TDCi-motor er tilgjengelig i tre forskjellige effektutgaver: Motoren til grunnmodellen og Trend utvikler 75 HK ved 4.000 o/min og 175 Nm dreiemoment ved 1.800 o/min. Videre finnes en 90-HK motor (maks. effekt ved 4.000 o/min) med et maksimalt dreiemoment på 220 Nm ved 1750 o/min - som øker til 240 Nm ved "midlertidig overlading". Den største motoren utvikler 110 HK ved 3.500 o/min (maks. dreiemoment 250 Nm ved 1500-3200 o/min, 280 Nm ved "midlertidig overlading") og er standard motor for Sport.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!