En kveld for en tid siden lå jeg og slakket på sofaen hjemme, mens jeg bladde i ferskeste utgaven av ViMenn. Sjokket var stort da jeg bladde om å fikk se den største retrobilen noensinne! Av bildene å dømme kunne dette være en av to ting; enten var den utrolige lastebilen spesialbygget for en filminnspilling ala Batman, eller så hadde en eller annen steinrik amerikaner bygget sin "dreamtruck". Sjokket ble derfor enda større da jeg leste artikkelen og forstod at dette var langt fra en spesialbygget showtruck, men tvert imot den nyeste toppmodellen til International. At bilen har fått det klingende navnet LoneStar er jo helt forståelig - etter min mening er dette den lastebilstjernen som funkler aller mest for øyebliket.

På MATS

Etter å ha summet meg begynte jeg letingen på nettet, på hjemmesiden til Navistar (morselskapet til International) fant jeg det jeg lette etter. Deretter kastet jeg meg over mobilen og ringte til kollega Njål som akkurat da befant seg i USA på lesertur med TM. Hadde han sett bilen på MATS (Mid Amercia Trucking Show)? Hadde han fått med seg brosjyre? Hadde han tatt bilder? Etter å ha fått et bekreftende ja på alle spørsmål roet redaktøren seg ned med en angstfordriver, mens Njål fortsatte sin tøffe jobb med å dra på sightseeing på Graceland i Memphis.

På MATS hadde International med seg tre versjoner av LoneStar. Det er snakk LoneStar DayCab, LoneStar Sleeper og LoneStar Aero Sleeper (ekstra høyt tak). Modellene er dessuten tilgjengelige i to forskjellige utstyrsversjoner, LoneStar Limited og LoneStar Suite. Ønsker man seg det lille ekstra kan man få kjøpt custom-utstyr fra fabrikk. International kaller dette for Double Six, og meningen er å dra en link til Route 66.

International Lone Star ble født som en ide i forbindelse med utviklingen av International ProStar, som skal være en av de mest drivstoffgjerrige Class8-lastebilene i USA. Folket hos International spurte seg selv om det ikke var mulig å lage en klassisk lastebil med lav luftmotstand? Mange kunder ønsker seg jo en "classic", men disse lastebilene er jo ikke først og fremst bygget med tanke på aerodynamikk. Dermed designet de LoneStar og den moderne klassikeren ble født.

HotRod

Utseendet til LoneStar minner om en 30-tallsbil, kanskje mest om en 1934 Ford, og det er nettopp en bil fra 30-tallet som har vært inspirasjonskilden. International D-series fra slutten av 30-tallet har nemlig stått modell for LoneStar. International har til og med restaurert og roddet en D-series og gitt den navnet DMAXX. Under den klassiske snuta har de senket sin egen MaxxForce7-motor, en moderne 390 kubikktommers diesel V-8-motor.

Men tilbake til International LoneStar. Den utrolig fete fronten er ikke det eneste lekre designelementet på denne lastebilen. Legg også merke til den fint formede frontfangeren, de utrolig stilige utvendige luftfilterene med markeringslys og den lekre solskjermen. Fett, ikke sant?

Innvendig har man gjort alt for at sjåføren skal føle seg hjemme. I følge International selv er interiøret det mest avansert i sin klasse noensinne. Her fungerer bodelen av førerhuset som kjøkken, kontor, TV-stue eller soverom. Den vinklede sofaen gjøres enkelt om til en bred seng med ergonomisk madrass, man kan bestille bilen med ekte tregulv, og utstyr som stort kjøleskap, plasma-TV, kjøkkenbenk og masse skapplass er andre detaljer men kan skryte av. Når det gjelder skapene er det blant annet snakk om oppbevaringsskap ala det man finner om bord i passasjerfly. Tror nok en og annen norsk sjåfør kunne tenkt seg en tilsvarende utstyrsliste, men det blir ikke lett å få til det i trange europeiske førerhus.

Drivlinje

Bak rattet legger man merke til det fete dashbordet med et vell av klokker og brytere, men ikke uorganisert, tvert i mot ser det hele meget ryddig ut. Og med store svingbare kapteinstoler i skinn, komplett med store polstrede armlener, samt verdens tøffeste snute foran frontruta, skulle det forundre meg mye om ikke sjåføren tilbringer arbeidsdagen med et bredt glis om munnen.

Når det gjelder drivlinja kan man velge mellom Cummins ISX-motor fra 435 til 600 hk, eller Cat C15-motor fra 435 til 550 hk. Velger man Cummins er denne koplet til en Fuller 10 trinns usynkronisert gearkasse, mens Cat-motoren kan leveres i kombinasjon med flere andre Fuller-kasser, blant annet automatiserte varianter.

Som på International ProStar er utvalget av aksler til LoneStar omfattende. Je gnøyer meg med å nevne at forakslene kan være fra Hendrickson, Meritor eller Dana-Spicer, mens tandemakslene kommer fra Meritor eller Dana-Spicer. På fjæringssiden kan man velge mellom luft- eller parabelfjærer foran, mens tandemakslene er utstyrt med luftfjæring. Av annet teknisk utstyr nevnes ABS-bremser, elektronisk stabilitetssystem, tractionkontroll, innebygget Bluetooth for håndfri telefon og selvsagt justerbart ratt.

International LoneStar skal bygges ved Navistar-fabrikken i Ontario, Canada og de første kundebilene leveres til høsten. Her i redaksjonen er vi over snittet interessert i amerikanske lastebiler. Derfor håper vi å se LoneStar på norske veier. Det hadde vært lastebilen vi burde testet i TMs "Klatreprøven" over fjellet det!

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!