Samtidig registrerte myndighetene at det ble kjørt 5,9 milliarder mautpliktige kilometer. Det er 14,4 prosent færre enn i første kvartal 2008.

Dette med mauten har forøvrig skapt mange reaksjoner og tidvis forvirring i Tyskland, ettersom man krangler om hvor stor økningen i realiteten er. Regjeringen hevder økningen er 16,3 cent/km., mens den tyske lastebilorganisasjonen BGL hevder den er 18,5 cent/km. Årsaken ligger i regnemåten.

Regjeringen vil at skatteleggingen ikke skal virke skremmende og ønsker dermed at regnestykket skal fremstå så fordelaktig som mulig. De tar kreativt utgangspunkt i et gjennomsnitt over perioden 2009-2011. I løpet av denne perioden vil nemlig beløpet falle, hevder de, ettersom det vil være flere miljøvennlige biler på veiene. Og de betaler som kjent mindre i maut.

BGL mener prognosen er feil. De forventer en stigning og oppfordrer den tyske regjering til å korrigere den åpenlyse feil de mener det var å øke mauten i det hele tatt.

Verdt å merke seg er også at hele maut-ordningen møter kritikk. Den ble innført under påskudd av å være en "grønn skatt" som skulle bremse veksten for tungtransport over 12 tonn.

Etter hva tungt.no erfarer bremset dog skatten ingen verdens ting før finanskrisen selv tråkket inn bremsepedalen.

Same story - new wrapping?

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!