Men det var først og fremst gevinsten som skuffet. 164 millioner svenske kroner før skatt istedet for forventet resultat på 397 millioner kroner. I fjor var gevinsten på samme tidspunkt 3,5 mrd kroner. Årets kvartalsresultat er dermed bare en tyvendedel av fjorårets.

Scania-aksjen falt marginalt da resultatene ble kjent for et par timer siden, men har i skrivende stund ikke falt mer enn 2% og kan se ut til å være noe på vei opp igien.

Som et apropos kan man notere seg at Volvo taper betraktelig mer på børsen (ned 4,6% på Stockholmsbørsen i dag) og at flere analytikere anbefaler salg.

Scanias administrerende direktør, Leif Östling, ser heller intet lys i tunnelen de kommende kvartaler og kutter kostnader jevnt over.

Stadig flere lastebiler står stille i det europeiske markedet, og dermed faller behovet både for reservedeler og nye biler. Det er dette som er hovedårsaken til Scanias fall - ikke nye eller andre problemer.

Kjente problemer er bedre enn nye og uforutsette. Derfor gjorde muligens ikke den dystre rapporten større utslag på aksjene - foreløpig.

Tungt kjenner også til at Scania nå er i samtaler med fagforeningene i Sverige om innføring av firedagersuke uten at det i skrivende stund visstnok skal være aktuelt med varsler om oppsigelser. - Vi må tilpasse produksjonen til konjunkturene, samtidig som vi er nødt til å ha kompetente arbeidere når situasjonen snur, har presseansvarlig Erik Ljungberg tidligere uttalt.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!