I Norge oppfordret NLF medlemmene for en tid tilbake å tipse om ulovlig kabotasjekjøring. I Sverige gjør flere transportbedrifter det samme og temaet har blitt brennaktuelt etter at en anmeldelse om ulovlig kabotasje utført av Frode Laursen ikke ble rettslig forfulgt tross god dokumentasjon. Denne saken skaper for tiden furore i nabolandet.

I Danmark har det blitt foreslått restriksjoner vedrørende antall turer en utenlandsk transportør kan ta i landet, uten at det foreløpig har avstedkommet med noe annet enn tanken.

Og det er nettopp her Italia kommer inn i bildet.

Mens EU jobber med å lage harmoniserte og nye regler for kabotasjekjøring, skjerper nemlig Italia reglene. En ny lov trår i kraft på onsdag. Denne loven begrenser utenlandske transportører til høyst to kabotasjetransporter i landet etter en inngående internasjonal transport i en syvdagers-periode.

Ps. Om få dager, den 1.mai, blir det tillatt for ytterligere syv nye EØS-land å drive kabotasjevirksomhet i Norge.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!