Få lastebilprodusenter har vel opplevd å å skaffe seg en slik menighet som Scania, i hvert fall hvis vi ser bort fra amerikanske lastebilmodeller. Spør man en lastebilentusiast om hvilken lastebil som har V8, svarer 95% Scania, til tross for at mange andre produsenter har hatt det, og noen har det fortsatt. Vi kan trygt snakke om en merkevarebygging av dimensjoner, omtrent det Cat og Harley Davidson har klart. At man også passet på å benytte uttrykket "King of the Road" har bare bidratt til at det bare finnes en lastebil med V8, nemlig Scania, selv om både Mercedes-Benz Actros og MAN TGX også kan skilte med en åttesylindret motor i vinkel, under førerhuset.

Fødselen

Da Scania presenterte sin 14-liters V8 på 350 hk i slutten av 1960-talet var den Europas sterkeste lastebilmotor, en tittel som den forsvarte i mange år. V8-motoren var det som ga Scania tittelen "King of the Road". Utviklingen ble påbegynt i en tid da 250 hk ble ansett å være nok. Ingeniørene hos Scania-Vabis innså at slike effekter ikke skulle holde i lengden, spesielt med tanke på tømmertransporter og tung langtransport, så hvorfor ikke bli først på markedet med å ta et banebrytende skritt? Klarsignalet i 1962 sammenfalt med utviklingen av en ny generasjon frambygde lastebiler som skulle presenteres 1968. En åttesylindret motor i rekke ville ikke få plass under en frambygd hytte, det ville heller ikke en større rekkesekser få. Ingeniørene valgte derfor en V-motor som ville få plass under samme førerhus som rekkesekseren på 11 liter, men som ville gi 100 hk mer. Resultatet ble en kraftfull, men svært kompakt kraftkilde, som la lista for lastebilmotorenes effekt på en ny nivå.

Kjørbarhet

Under utviklingsarbeidet med den nye motorens effekter lanserte ingeniørene begrepet "kjørbarhet". Kjørbarhet betegner hvordan en motor, og resten av drivlinjen, oppfører seg under kjøring. Maksimaleffekten er normalt av sekundær betydning, mens dreiemomentet er avgjørende for hvor bra motoren jobber. Scania-Vabis-ingeniørene definerte god kjørbarhet med at lastebilen:

¿ Krever få gearinger over hele hastighetsregistret.

¿ Har god trekkraft ved lave turtall.

¿ Har tilstrekkelig kraftoverskudd over hel turtallsregistret.

Scanias nye 14,2-liters V8 hadde ingen egentlige forbilder blant verdens dieselmotorer. Den var konstruert for turboladning fra begynnelsen og var dimensjonert for å kunne levere det den skulle under et langt liv. En sugemotorversjon på 260 hk ble tatt fram for busser, en motor som gjorde datidens turistbusser til skikkelige cruisere. Scanias LB140-modeller ble raskt populære. De kombinerte høy effekt med en dreiemomentkurve som oppmuntret til kjøring på lave turtall - en bekvem og effektiv kombinasjon i et tungt kjøretøy. Mange kunder likte også V8-emblemet og den karakteristiske motorlyden. Dette, i kombinasjon med slitestyrke og levetid, gjorde att Scanias V8 raskt ble legendarisk.

Effekt/vekt

På midten av 1970-tallet begynte trafikksikkerhetsmyndighetene å innse at det var nødvendig at lastebiler hengte brukbart med i den allmenne trafikkrytmen, i stedet for å forårsake trafikkpropper og dermed frustrasjon. Anbefalingen i Tyskland var 8 hk per tonn bruttovekt, det vil si drøyt 300 hk for en maksimalvekt på 38 ton. Scanias V8 på 375 hk ga ved dette tidspunktet nesten 10 hk/tonn, et forhold som ikke ble vanlig i Europa før ca. 25 år senere (40 tonn, 400 hk, år 2000). Samtidig ga Scanias V8 også tilstrekkelig krefter for høyre bruttovekter. I dag når 60-tonnskombinasjoner er vanlige i Skandinavia, kreves effekter på omkring 600 hk hvis man ønsker effekter tilsvarende 10 hk/tonn. 14-litersmotorens effekter ble økt i flere trinn, opp til 530 hk og 2300 Nm for den siste versjonen som ble produsert mellom 1995 og 2001. Effekten hadde dermed økt med mer enn 50% og dreiemomentet med hele 85%. Omtrent 170.000 14-liters V8-motorer ble levert mellom 1969 og 2001, for bruk i lastebiler, industri- og marineapplikasjoner, samt ca. 900 turistbusser.

16-literen

V8eren på 16 liter ble lansert år 2000 og er en helt ny konstruksjon basert på enhetssylinderen som benyttes i alle Scanias nåværende motorer på 9-, 12-, 13- og 16 liter. 16-litersmotoren har etter dette gått via Euro 4 til Euro 5. Maksimaleffekten er i dag på 620 hk, med et dreiemoment på 3000 Nm. Scania har, i følge produsenten selv, i mange år vært det mestselgende lastbilmerket i segmentet over 500 hk. Scanias V8-motorer tok Italia med storm på 1970-tallet og har siden vært en storselger på det markedet. V8eren er kompakt og har et fordelaktig forhold mellom effekt og vekt. Det har gjort den populær i andre sammenheng som dumpere og andre anleggsmaskiner, og i kjøretøy og båter for militært bruk. Over en kvart million Scania V8-motorer har blitt levert siden 1969. Av disse regner man med at minst hundretusen fortsatt er i drift. I enkelte tilfeller har en motoroverhaling etter rundt 2.000.000 km vært tilstrekkelig for å muliggjøre et andre eller tredje liv. Når det gjelder den totale livslengden rapporteres det at enkelte Scania med V8 fortsatt er i drift etter mer enn 5.000.000 km.

Nå venter vi bare på en enda sterkere versjon, slik at Scania igjen kan kalle seg King of the Road. I dag har jo MAN 680 hk, mens Volvo FH16 kan skilte med 700 hk.

Uansett; Gratulerer så mye med 40år med gromlyd på veien!

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!