Økningen av importen av utenlandskproduserte lastebiler blir enda mer imponerende hvis man tar vekk de kinesiske lastebilmerkene. Sa hadde de øvrige merkene en økning på utrolige 55%! Importen av kinesiske lastebiler hadde en kraftig tilbakegang i fjor, hovedsakelig fordi de kinesiske produsentene ikke klarte å skaffe utslippsertifikater for Euro3. Russland introduserte Euor3-krav i begynnelsen av 2008.

Når det gjelder bruktimporten gikk den tilbake med 13%, fra 27.885 enheter i 2007, til 24.292 i fjor. Hovedårsaken ligger trolig i mye strengere tollregler av brukte lastebiler som ble innført fjor. I januar i år, ble disse tollreglene enda strammere. I følge informerte kilder har ikke alle de importerte lastebilene funnet seg nye eiere, og det skal være noe slikt som mellom 9000 og 10.500 usolgte importerte lastebiler i Russland for tiden.

I fjor ble det også endringer i teten når det gjelder nye og brukte lastebiler. Når det gjelder nye importerte lastebiler, overtok MAN tronen og dyttet Scania ned på en tredjeplass bak Volvo. Når det gjelder de brukte overtok Volvo tronen fra amerikanske Freightliner som havnet på en andreplass foran MAN.

Det russiske markedet for tunge lastebiler over 16 tonn, hadde en økning på 3,4% i fjor. Fra 2000 og til i dag har andelen bruktimporterte og egenproduserte lastebiler hatt en jevn tilbakegang. I 2000 stod bruktimporterte og egenproduserte lastebiler for 91% av totalmarkedet, mens det i fjor stod for 51%.

Her følger tabeller over brukte og nye importerte lastebiler til Russland i fjor(over 16 tonn).

Import av nye lastebiler til Russland 2008

Merke Antall

1. MAN 8812

2. Volvo 6580

3. Scania 5577

4. M-B 2520

5. Iveco 2099

6. Howo 2197

7. Renault 1771

8. DongFeng 1562

9. Isuzu 1539

10. Ford 1406

Import av brukte lastebiler til Russland 2008

Merke Antall

1. Volvo 5261

2. Freightliner 4980

3. MAN 2256

4. DAF 1997

5. M-B 1980

6. Renault 1463

7. Scania 1192

8. Iveco 921

9. Interational 589

10. Isuzu 556

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!