I tillegg til å satse for fullt på nye lette nyttekjøretøyer (under 8 tonn) har Nissan også fått med seg to viktige partnere. Det er snakk om Cummins, som skal levere motorene, og ZF som skal sørge for gearkassene.

Når det gjelder Cummins skal de sørge for å utvikle og levere to unike motorer til Nissan. Begge motorene må klare de nye utslippskravene til 2010 EPA og CARB (California Air Resources Board). Motorene skal mest sannsynlig produseres i USA. ZF på sin side skal sørge for automatiserte gearkasser til de nye varebilmodellene.

På messe i Chicago nylig, viste Nissan fram en konseptvarebil under betegnelsen NV2500, som fungerte som en lite sniktitt på hva Nissan har tenkt å levere på det amerikanske markedet siste halvdel av neste år. I følge Nissan er dette en av de største Nissan har produsert, og den inneholder et 3-sone interiør for fleksibel utnyttelse av varerommet. Konseptbilen hadde blant annet et mobilt kontor med datautstyr, sammenleggbart konferansebord, uttallige oppbevaringsrom, og en åpning på siden som kunne benyttes som arbeidsbenk.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!