De fem bilene er levert med Volvos 13-liter på 520 hk. Daglig leder Jan Myklebust syns det er passelig størrelse i den transporten bilene hans går i. - Vi sjekket muligheten for å kjøpe fem biler med den nye XXL-hytten, men da måtte vi kjøpt 660. Dessuten var prisen på de ekstra centimeterne alt for høy etter min mening. Selv om vi kjører på det verste som er av norske veier og har mange bratte undersjøiske tunneler, velger jeg å ligge på 520 hk.

Mongstad Kran og Transport AS leverte inn tre forholdsvis nye biler i innbytte, så antallet basebiler ligger fortsatt på 15 hos transportøren nord for Bergen.

- Bilene har helluft og full ADR-utrustning. Vi har også fått på den nye blindsonesensoren til Volvo. Den har vi aldri forsøkt før, men vi har hatt litt for mange uhell med blindsoner i fergekøene når alle skal først frem og kommer som kuler på høyresiden av oss. Jeg håper og tror at vi skal tjene inn igjen dette utstyret relativt raskt, sier Myklebust.

Sjåførene har allerede kommet med utelukkende positive tilbakemeldinger etter at de har kjørt bilene noen dager, så fem om dagen er nok bra for kroppen, som reklamen sier.

Foto: Jan Myklebust (i midten) bytter ut fem i slengen. Geir Håland (t.v.) og Knut Olav Bjerkeset er to av sjåførene som nå kjører rundt med blindsonesensor i fergekøen.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!