To av de norske utøverne møter 2009-sesongen med rullende blikkfang som overgår de fleste av konkurrentene. Mest for å lokke sponsorene til å satse på dem også i nedgangstider.

Guttorm Lindefjell og Ole Kristian Nøttveit reiser på første klasse når de med hvert sitt seksmannsteam skal ut i Europa og sloss om poeng. Begge hadde en del trøbbel forrige sesong, men satser friskt når rallysirkuset 2009 drar i gang i England i midten av april.

I år har begge de nevnte førerne Nyborg Motorsport Service AS i ryggen. Daglig leder, Jørn Frode Larsen, stiller med to seksmannsteam som turnerer rundt i Europa gjennom sommermånedene.

Ressurser og velvilje

De fleste jobber dugnad og har velvillige arbeidsgivere her hjemme som tillater den noe tidkrevende hobbyen.

Lindefjell og Nøttveit konkurrerer i den råeste klassen, divisjon 1. Med biler som veier 1180 kg, turbo, firehjulstrekk og rundt 600 villige hestekrefter under panseret.

Guttorm Lindefjell har også slitt med å få tak i nok sponsormidler, men håper den nye bilen skal lette jobben en del. Førstepremien i et løp ligger på beskjedne 900 euro, så det går ikke an å basere økonomien på det.

- Jeg fant denne bilen på nettet i fjor sommer og kjøpte den i Nord-Dakota.

Han fikk tak i tralle i England og har brukt vinteren på å bygge den om, så nå huser den full boenhet til seks personer, samt verksted og garasje til bilen bakerst.

Tidligere har teamene dratt hjem mellom hvert løp for å mekke bil, men i år har de leid verksted i Belgia, så de kommer ikke hjem med alt utstyret like ofte.

Da er det greit å ha huset med seg.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!