Grep må taes når det er dårlige tider.

Først skulle det bare komme 30 biler med XXL-førerhuset til Norge. Ettersom det skulle være en eksklusiv modell, ville Volvo bare tilby den til FH16 i trekkvognversjon.

Men så kom det en finanskrise, gitt. Heldigvis har det denne gang kommet noe godt ut av krisen. Vedtaket om et tak på 30 biler ble nemlig skippet og XXL-førerhuset kunne leveres både til 3- akslede trekkvogner og til jevnlastbiler i 6x2 og 6x4-versjoner.

Og nå vil Volvo også tilby modellen på FH-modellen med 13-literen på 540 hk.

- En kunde fortalte allerede da vi introduserte XXL førerhuset til FH16 at han ville bestille ny FH med 13 liter den dagen den kunne leveres med XXL-førerhuset. I dag bestilte kunden ny bil, kan markedsdirektør Erik Engelien i Volvo Norge fortelle.

Førerhuset har modellbetegnelsen Globetrotter XXL og er 245 mm lengre enn førerhuset med betegnelsen Globetrotter XL. Den ekstra lengden gir en helt annen og større romfølelse inne i førerhuset.

Tungt.no var tilstede ved premierevisningen.

Globetrotter XXL var opprinnelig konstruert for det australske markedet, der det har vært solgt i en årrekke.

- Den økte lengden gir ikke minst et forbedret arbeidsmiljø for sjåførene. Et større førerhus gir også forbedrede boforhold, viktig for de sjåførene som tilbringer de fleste netter i løpet av arbeidsuka i lastebilen. Køya i denne bilen er 1005 millimeter bred, noe som selvsagt er positivt for den som sover i bilen, avslutter Engelien i en pressemelding til tungt.no.

Les også: Tungt.no avslører: "Australsk" FH XXL til Norge

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!