Den kommunale tilknytningen er der fortsatt på eiersiden, med Oslo kommune som eneeier. Men daglig leder i Oslo Vei AS, Petter Ib Christensen, styrer et selskap som i dag regner seg som en helkommersiell entreprenørbedrift - med en stor lastebildel.

Bil- og verksteddelen er en arv fra den gangen Oslo veivesens verksted hadde det hele og fulle ansvaret for Oslo kommune og Oslo veivesens biler og maskiner.

Etter overgangen fra forvaltning til forretning er også veivesenets gamle verksted i Østre Aker vei blitt en kommersiell aktør som selger tjenester til næringsliv og private. Det er i dag langt mer enn Oslo Veis egne biler og maskiner som serves i de romslige verkstedlokalene (5000 m2 - 40 nye ordrer pr. dag), men det er fortsatt godt med plass til de 10 verkstedmedarbeiderne. Så god plass at Oslo Vei allerede planlegger et nytt bygg i Persveien i Ulvensplitten.

- Vi ønsker å bygge et nytt bilanlegg i løpet av 2010. Er vi heldige kan vi kanskje flytte inn i nye lokaler rundt årsskiftet 2010/2011. Vi har fått skisseavtale på tomten, men det er et stykke igjen før vi kan sette spaden i jorda, og vi gis ingen særfordeler selv om vi er kommunalt eid, sier Petter Ib Christensen.

Merkeverksted

I 2004 - tre år etter at AS'et ble etablert - fikk Oslo Veis sentralverksted i østre Aker vei status som autorisert merkeverksted for Renault og Nissan Diesel lastebiler. Etter at Oslo Vei i november overtok konkurrenten Truck Senter Oslos verkstedsfasiliteter og ble eneste servicepunkt for Renaults lastebiler i Oslo og Akershus, var veien kort til å overta også som eneforhandler i de samme fylkene.

Det gir nye utfordringer. Midt i finanskrisen og med kraftig fall i lastebilsalget både på verdensbasis - og i Norge - kunne man kanskje ha ønsket seg et noe bedre utgangspunkt.

Nybilsalget ser unektelig noe rufsete ut.

- Vi går ut fra rundt 100 enheter, en forsiktig utskiftingstakt, men det er vanskelig å spå, mener Petter Ib Christensen.

Gode biler

Han synes det er ille at Renault Trucks bare har en markedsandel i Norge på 3-4 prosent, men må erkjenne at mens Scania og Volvo spiller i eliteserien og Mercedes og MAN i Adeccoligaen, må Renault kjempe på tredje øverste trinn i den norske lastebilserien, sammen med konkurrenter som Iveco og DAF.

- Vi synes jo at det er skrekkelig at vi er i 3. divisjon med så mange fine produkter, som blant annet Magnum, Lander og Kerax. På salgssiden må vi gjenvinne tillit i markedet og vi må levere kvalitet, bygge struktur og organisasjon. På verkstedsiden skal vi ha høy beredskap og null ventetid, være nøyaktig og levere enda bedre kvalitet enn før, sier Petter Ib Christensen.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!