Når man snakker med folket hos lastebilimportørene er det ikke mange smil å få øye på. Riktignok snakker noen om at det ser ut til at den negative trenden begynner så smått å snu, men de fleste melder om mørketid langt utover våren. Med dette bakteppet var det derfor underlig lesning å gå gjennom registreringstallene fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV). Spesielt prestisjesegmentet, lastebiler over 19 tonn skapte forvirring. Er det ikke mørketid allikevel?

Øker

I løpet av de tre første månedene i år har segmentet for lastebiler over 19 tonn gått ned fra 1270 registreringer i fjor, til 1023 i år. Ok, så snakker vi om en nedgang på 247 biler, men det burde kanskje ikke gi krisestemning? Jo, hvis man for eksempel heter Volvo. De har nemlig gått ned fra 455 biler i fjor, til 246 i år. Det er en relativt heftig nedgang, faktisk nær en halvvering i forhold til fjoråret. Også Mercedes-Benz har gått ned, fra 162 til 114 biler. DAF har gått fra 51 til 24, og Renault fra 19 til 6. Når det gjelder Iveco har de hatt det samme resultatet som i fjor med 13 registrerte lastebiler.

Derimot er det et par av leverandørene som øker, en av dem til dels kraftig. MAN har hatt en økning fra 107 biler i fjor, til 126 så langt i år. Det burde sørge for en litt lystigere stemning ved hovedkontoret på Skårer. Men den store vinneren heter Scania. De har hatt en kraftig økning fra 453 biler til 483 biler. Det gir en markedsandel på hele 47,2% i de tre første månedene i år. Det bør være en tankevekker for Volvo som har opplevd at deres markedsandel har gått ned fra 35,8% til 24%!

De andre

I segmentet fra 6 til 12 tonn ligger Mercedes-Benz på stedet hvil med 30 registrerte biler, nøyaktig de samme tallet som i samme periode i fjor. De andre leverandørene (bortsett fra en) har hatt en tilbakegang, Iveco fra 38 registrerte til 27, MAN fra 41 til 20, Renault fra 35 til 9 (!!), Mitsubishi Fuso fra 14 til 5, DAF opp med en fra 3 til 4 (Hey!), og Volvo fra 3 til 1. Totalt gikk segmentet ned fra 172 til 102 biler.

Segmentet fra 12 til 19 tonn gikk ned fra 103 til 75 biler. Her er det opp for enkelte leverandører, og ned for andre. Ledelsen så langt i år er delt mellom Mercedes-Benz og Volvo, men de har hatt en kraftig reduksjon i forhold til fjoråret. I fjor ble det registrert 37 Volvo lastebiler i dette segmentet, i år har tallet falt til 25. Mercedes-Benz har også 25 solgte så langt, en økning fra 21 i samme periode i fjor. Deretter følger MAN med 14, mot 23 i fjor, DAF med en dobling fra i fjor med 6 mot 3, Scania med 3 mot 4 i fjor, Iveco med 1 mot 6 i fjor, og Renault, også de med 1 mot 6 i fjor.

Som sagt enkelte har absolutt merket nedgangen, mens andre faktisk greier å øke i et synkende marked. Det skal bli spennende å følge utviklingen på lastebilsalget videre utover året.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!